Průmyslová výroba v listopadu zařadila vyšší rychlostní stupeň a o více než třetinu překonala už tak dobré průměrné tempo růstu v roce 2017. Analytiky to překvapilo hlavně v případě výroby elektřiny a chemických výrobků, protože ty po hladových měsících výrazně vzrostly už v listopadu 2016.

Z výkladní skříně českého průmyslu – automobilové produkce – se ale ozývají první varovné signály. „Zatímco zakázky ve výrobě aut rostly v letech 2014 až 2016 dvoucifernými tempy, průměrná loňská dynamika zřejmě poklesla pod 3 procenta,“ upozornil ekonom UniCredit Patrik Rožumberský. 

Za samotný listopad zaznamenaly automobilky snížení počtu zakázek o více než dvacetinu. Počínající problémy s odbytem na trhu už někteří výrobci začali promítat do svých plánů pro letošní rok. Cíl pro tuzemskou produkci si automobilka Hyundai stanovila o 7,5 procent nižší oproti skutečnosti loňského roku. V prosinci navíc meziročně poklesly registrace nových automobilů, evropská poptávka v tomto odvětví je blízko nasycení.

Z pohledu českého průmyslu je každopádně nyní důvod slavit. „Očekáváme, že i finální statistiky roku 2017 budou velmi dobré, patrně rekordní za několik posledních let,“ těší se Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR. Dodal, že v nejbližších měsících sice ekonomika neporoste tak rychle, žádný významnější obrat nicméně nečeká.

Očekávání překonal i zahraniční obchod, a to dokonce dvojnásobně. A také zde je skvělý výsledek (plus 157 miliard za prvních jedenáct měsíců roku 2017) trochu kalen budoucími riziky. Jaká jsou ta hlavní? „Výraznější posílení koruny, dynamicky rostoucí mzdy i nízká nezaměstnanost, jež stimulují spotřebitele k nákupu nejen domácího zboží a služeb, ale i zboží z dovozu,“ vypočetl ekonom UniCredit Jiří Pour.