Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Průzkum: Češi rádi střídají nákupní centra

Praha - Češi nejsou loajálními zákazníky a bezmála polovina jich chodí nakupovat do pěti a více obchodních center. Naopak jednomu nákupnímu centru je věrná jen necelá desetina lidí.

1.2.2012 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Vyplývá to ze studie Mall Shopping 2012, jejíž výsledky dnes na konferenci Retail Summit v Praze zveřejnila společnost Incoma GfK.

Jedno nákupní centrum podle průzkumu navštěvuje sedm procent Čechů, dvě centra 14 procent a tři centra 17 procent zákazníků. Zhruba 16 procent účastníků průzkumu uvedlo, že chodí do čtyř nákupních center.

Pět nákupních center má v oblibě 12 procent lidí a šest center vyhledává devět procent nakupujících. Sedm nákupních center navštěvuje sedm procent zákazníků a osm komplexů střídá zhruba pět procent lidí. Více než devět nákupních center pak navštěvuje 13 procent zákazníků. "Nakupující jsou neloajální a pragmatičtí," komentoval studii Tomáš Drtina z Incomy GfK.

S poklesem loajality svých zákazníků se už delší dobu na tuzemském trhu potýkají obchodní řetězce, které rozpoutaly cenovou válku a zvýšily počet akčních nabídek cenově zvýhodněného zboží. Lidé kvůli tomu častěji než dříve střídají například supermarkety a hypermarkety, které často tvoří srdce nákupních center, aby nakoupili za nejvýhodnější ceny.

Útraty jsou stále vyšší

Češi v nákupních centrech utrácejí stále více peněz. V pokladnách obchodů, které fungují v nákupních centrech, skončí 37 procent jejich celkových útrat za textil a módu, 32 procent za obuv a kožené zboží či 28 procent výdajů za sportovní sortiment. Kina, která fungují v nákupních centrech, se na celkových výdajích Čechů za vstupenky do biografů podílejí třetinou.

Nákupní centra jsou fenoménem tuzemského obchodu od konce 90. let minulého století, kdy jejich stavba nabrala rychlé tempo. V ČR fungují zhruba tři stovky nákupních center různých velikostí. Nyní ale prožívají těžké časy, jelikož část jejich návštěvníků kvůli hospodářské krizi snížila útraty. Mnoho nákupních center zaznamenalo pokles obratu a některá méně kvalitní centra se musela vyrovnat nejen s úbytkem zákazníků, ale i s odchodem nájemců.

V Česku je podle Drtiny už jen malý prostor pro nová nákupní centra. "Hlavní expanze je za námi, protože míra saturace tuzemského trhu je velmi vysoká," podotkl Drtina, podle kterého pozici nyní posílí centra v exponovaných lokalitách. Na okrajích měst je situace složitější, přičemž některá nákupní centra se budou potýkat s nízkou návštěvností. Klíčovou roli při úspěšnosti nákupních center podle Drtiny sehraje jejich umístění a skladba obchodů.

Zatímco v Evropě se loni plocha velkých nákupních center rozrostla o 26 procent, v Česku bylo otevřeno pouze obchodní centrum Lihovar. Rok 2011 tak byl v České republice jednoznačně ve znamení výstavby tzv. nákupních parků, jichž se do konce roku postavilo zhruba 60.000 metrů čtverečních.

Autor: ČTK

1.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Univerzita Karlova. Ilustrační foto.
1

Nejstarší česká univerzita dnes volí nového rektora

Theresa Mayová a Angela Merkelová na jednání G20 v červenci v Hamburku
1 4

O obchodu se zatím bavit nebudeme, odmítla Merkelová Mayovou

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Soud se vrací ke kauze exnáměstka Šišky a OKsystemu

Pražský městský soud dnes začne potřetí projednávat obžalobu na bývalého prvního náměstka ministerstva práce Vladimíra Šišku a někdejšího ředitele ministerského odboru informatiky Milana Hojera. Podle zrušených rozsudků muži zneužili pravomoc a vydírali firmu OKsystem. Soud se bude muset znovu zabývat mimo jiné škodou, kterou údajně způsobili, a její výší.

Uberu roste konkurence. Lyft dostal od Googlu miliardu

Americký gigant Lyft ve čtvrtek oznámil, že obdržel investici jednu miliardu od společnosti Google Alphabet. Částka mu má pomoci k tomu, aby lépe obstál proti konkurenčnímu Uberu, který na trhu sdílené dopravy ve Spojených státech vede.

Kuriozity pražských kandidátek: střet pohledů na EU i strach z islámu

/INFOGRAFIKA/ Všichni politici a většina novinářů pracují pro KGB. To dlouhodobě hlásá jednička pražské kandidátky Pravého bloku Petr Cibulka. Naposledy to zdůraznil minulý týden na svých webových stránkách. „Jsme ve 3. světové válce. Je třeba porazit Rusko snadno a rychle,“ dodal. V přímém rozporu s jeho tezemi je životní postoj třetího muže pražské kandidátní listiny KSČM a místopředsedy strany Josefa Skály. Ten opakovaně veřejně připustil, že v srpnu 1968 „nadšeně vítal sovětské tanky.“

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení