Nejčastější platební metodou na tuzemském internetu ale zůstává dobírka. Vyplývá to z průzkumu internetového srovnávače Heureka.cz a obchodního portálu Aukro.cz, kterého se zúčastnilo bezmála 7000 uživatelů internetu.

Osobní odběr v kamenné pobočce internetového obchodu loni využilo už 52 procent všech nakupujících, z toho přibližně 80 procent zaplatilo v hotovosti při odběru. „Lidé nakupují na internetu stále častěji také levnější zboží, u kterého může poštovné představovat poměrně vysokou částku. I proto využívají osobní odběry,“ komentoval výsledky Kamil Demuth z internetového srovnávače Heureka.cz.

Internetové obchody proto v posledních několika letech rozšiřují síť kamenných poboček. První prodejnu v pátek v centru Prahy otevřel také slevový portál Slevomat.cz. „V poslední době pozorujeme rostoucí zájem o slevové nabídky týkající se zboží, a z tohoto důvodu otevíráme kamennou prodejnu, kde si zákazníci mohou naši aktuální nabídku prohlédnout,“ sdělil  zakladatel Slevomatu.cz Tomáš Čupr. Prodejna je zároveň výdejním místem objednaného zboží a zákaznickým centrem, kde lidé mohou nakupovat poukázky a řešit případné problémy a reklamace.

Platby kartou jsou v oblibě

Nárůst obliby lze podle průzkumu sledovat také u platby kartou. Podíl zákazníků využívajících tuto platební metodu se za poslední tři roky zvýšil o šest procentních bodů. „Platba kartou, kterou loni zaplatilo téměř 24 procent zákazníků, je pro uživatele ve srovnání s platbou bankovním převodem mnohem jednodušší a rychlejší. Uživatel nemusí přepisovat údaje o platbě, navíc obchodník má platbu připsanou téměř okamžitě,“ uvedl ředitel portálu Aukro.cz David Vychytil.

Platebním metodám v Česku i nadále dominuje dobírka, kterou loni zvolilo 84 procent zákazníků internetových obchodů, což je o tři procentní body více než v roce 2009. Druhá pozici připadá bankovnímu převodu, jehož obliba klesla o takřka šest procentních bodů na necelých 60 procent. Češi postupně začínají využívat také rychlé platby přes platební systémy jako je například PayU. Pomocí platebních systémů zaplatilo loni aspoň jednou téměř deset procent nakupujících a prostřednictvím platebních tlačítek necelých pět procent zákazníků e-shopů.

Nakupování na internetu je v Česku stále populárnější. Útraty Čechů v internetových obchodech loni podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci meziročně vzrostly o čtyři miliardy na rekordních 37 miliard Kč.