„Celkové hodnocení je složeno ze tří částí,“ vysvětluje autor ratingu a bankovní expert Patrik Nacher. „Hodnotí veřejnost, odborná porota a internetový server bankovnipoplatky.com, který se zaměřáje na poplatkovou politiku,“ vysvětluje. Jako první spatřilo světlo světa hodnocení veřejnosti.

Nic neskrývá

Byť má na celkové výsledky menší vliv než třeba hodnocení odborné poroty, podle expertů odráží reálnou image, pověst či vstřícnost banky ke svým klientům.

Nejlépe hodnocenou bankou je prozatím nízkonákladová mBanka, která dosáhla na 79 procent ze sta možných. „mBank vnímá veřejnost jako dynamickou, mladou banku, která nic neskrývá. Navíc má přehledný a jasný vějíř nabízených produktů, ve kterých se většina klientů snadno orientuje,“ komentují organizátoři projektu výsledky hodnocení s tím, že mBank byla jednou z prvních na trhu, která vsadila na nízké nebo nulové poplatky. O poznání hůře si vedla Oberbank. I když nízký zisk odborníci odůvodňují tím, že patří mezi málo známé banky, to samé se nedá říci o předposlední České spořitelně.

Oberbanka a „česká“ propadly

„Dalo se to očekávat, protože se jedná o největší banku. Obyčejní klienti nehodnotí šíři produktů, ale spíše to, že stáli dlouho ve frontě nebo že úřednice na ně byla nepříjemná,“ vysvětluje Miroslav Zeman, šéfredaktor serverů mojepoplatky.cz a bankovni poplatky.com. „Jde o další anketu, o jejíž respondentech a jejich motivacích mnoho nevíme, nevíme také, jak velký je vzorek a jak je reprezetativní. My si podobná šetření děláme pravidelně, ovšem za pomoci specializovaných firem,“ uvedla mluvčí ČS Kristýna Havligerová. Podle autorů projektu celkovým pořadím patrně zamíchá hodnocení expertů, kteří se jim podívají lidově řečeno pod pokličku. Tam by prý „česká“ mohla zabodovat.