Jen za září odeslalo ministerstvo dopravcům zhruba půl miliardy korun jako kompenzace za to, že zhruba čtyřiceti procentům cestujících poskytují státem nařízené slevy. Jde o peníze, které mohl stát investovat do zlepšení infrastruktury. Na budování silnic a železnic si přitom chce stát půjčit.

Zděšení na ministerstvu

Podle zdrojů redakce na ministerstvu zavládlo zděšení, že se kompenzace slev blíží k hornímu stropu odhadovaných šesti miliard korun. Číslo přitom ještě může dál růst. V září ještě část vysokoškoláků nejezdila za studiem a povědomí o slevách nebylo tak rozšířené. Pro srovnání: dosud stát vyplácel ročně za nařízené slevy (pro děti, studenty a invalidy) čtvrt miliardy korun ročně, úhrada se týkala jen komerčních spojů.

U autobusů a vlaků placených z veřejných zdrojů by se o částku ze slev měla snížit úhrada prokazatelné ztráty z veřejných rozpočtů, ušetřit měly především kraje. Někteří dopravci už ale oznámili, že jde o jejich příjem a budou požadovat stejné peníze od krajů jako dosud.

Ministerstvo dopravy původně slibovalo, že data za odeslané platby za září zveřejní už na začátku listopadu. „V rámci některých integrovaných dopravních systémů musí dopravci čekat, až jim organizátor zdejší dopravy přidělí příslušný podíl ztráty vzešlý ze zúčtování tržeb. V některých IDS bylo zúčtování doděláno před několika dny, tedy dopravci tuto část ztráty nemohli fakturovat, a řada z nich nám pošle údaje za září až s daty za říjen,“ vysvětlila mluvčí ministerstva Lenka Rezková. Definitivní tečku za zářijovými výdaji tak podle ní bude možné udělat až v polovině prosince.

Dopravci zatím mluví jen o relativně malém nárůstu počtu cestujících po zavedení slev, většinou chtějí počkat na vyhodnocení po delším období. Odhady ukazují, že zhruba 40 % cestujících ve veřejné dopravě nyní jezdí se slevou.

Chaos bez kontroly

První měsíce provozu navíc ukazují, že stát dopravce zatím nekontroloval, zda například nevydávají fiktivní lístky, na základě kterých pak žádají o kompenzace. Teprve na začátku listopadu uzavřelo ministerstvo smlouvu se společností Petr Fiala Controlling, která má pro ministerstvo provést celkem 500 kontrol u dopravců za 140 tisíc korun.

„Princip všech kontrol je ten, že jsou neohlášené, nečekané a mají zjistit reálný stav v praxi. Z předchozích kontrol víme, že nejčastější problémy bývají v nedůsledném kontrolování dokladů prokazujících nárok na slevu ze strany samotných dopravců,“ řekla Rezková.

„Tato společnost zajišťovala kontroly pro MD už dříve v menším rozsahu. Jde o profesionální firmu, která se kontrolami zabývá systematicky,“ dodala. Firma současně pracuje i pro samotné dopravce, v tom ale střet zájmů ministerstvo nevidí. „MD má s touto společností pozitivní zkušenosti, oceňujeme znalost kontrolorů o tom, jak to u jednotlivých společností funguje, jaké má kdo nastavené postupy a jaké je možné čekat prohřešky. Zkušenosti vycházejí ze zmíněných kontrol pro samotné dopravce a objednatele veřejných služeb. Z toho důvodu dokážou vytipovat, ke kterému dopravci a na jaké spoje má smysl se zaměřit,“ dodala Rezková.

MD původně počítalo, že na kontroly přijme vlastní úředníky, plán ale nakonec neprošel.