Děti Země podaly koncem února rozklad proti stavebním povolením na úseky Hvězdonice – Ostředek a Měřín – Velké Meziříčí. Podle předsedy hnutí Miroslava Patrika organizaci vadí, že se u plánovaného rozšíření dálnice neprojednával dopad stavby na životní prostředí. Aby bylo možné v přípravách stavby dále pokračovat, udělil začátkem června ministr dopravy Antonín Prachař ŘSD výjimku, podle které může soutěže na stavby vyhlásit i bez stavebního povolení. Ředitelství silnic tehdy uvedlo, že soutěže vypíše ještě do konce června, což ale neučinilo.

Kvůli stížnosti Dětí Země muselo ministerstvo dopravy obeslat účastníky stavebního řízení, aby původní rozhodnutí přezkoumaly, uvedl mluvčí resortu Tomáš Neřold. Většinu vyjádření už úřad k dispozici má a v zásadě prý potvrzují předchozí rozhodnutí, a tím i souhlas se stavebním povolením, dodal mluvčí. Úřad dosud stále čeká na vyjádření ministerstev vnitra a zdravotnictví. Až je dostane, bude o povoleních rozhodovat rozkladová komise ministra dopravy.

Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svou životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Vloni ředitelství silnic zahájilo modernizaci prvních čtyř úseků, které by měly být podle harmonogramu dokončeny letos. Úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší se ale v termínu téměř jistě dokončit nepodaří.