Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ředitelství vynaložilo statisíce korun na posudky k sesuvu na D8

Na statisíce korun vyšly revizní posudky, které si v miliardovém sporu s majitelem lomu ohledně zasypané dálnice D8 nechalo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Celkem úřad nechal zpracovat osm revizí na stejný počet posudků zadaných společností Kámen Zbraslav, která lom vlastní. Řekl to mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

23.10.2017
SDÍLEJ:

Prackovická estakáda vzbuzuje obavy řidičů.Foto: Deník/Karel Pech

Nezabezpečení lomu proti prosakování vody do nestabilních vrstev zeminy nad rozestavěnou dálnicí a odkládání hlušiny na hranu svahu označilo ministerstvo dopravy za hlavní příčinu sesuvu z roku 2013.

Soudní spor mezi majitelem lomu, ředitelstvím silnic a Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) bude pokračovat dalším stáním v úterý. Státní investorské organizace žalovaly majitele lomu o miliardu korun jako úhradu škody za poničení rozestavěné dálnice a výše položené železniční tratě, která nebyla dosud zprovozněná.

Názor ministerstva dopravy a jeho podřízených organizací, které za hlavního viníka označily lom, komplikuje loňský posudek Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd. Podle něj šlo masivním škodám alespoň částečně předejít, pokud by ŘSD jako investor stavby nechal svah proti sesuvu vhodně zabezpečit. Svah by se kvůli nadměrným srážkám a zatížení odtěženou zeminou na úpatí lomu utrhl stejně, sesuv by ale nedosáhl až k dálnici a poničil by tak pouze železniční trať, vyplývá z posudku.

Opačný pohled nyní přináší například revizní posudek znalců Jiřího Bartáka a Jiřího Píchy. Podle něj mohl provozovatel lomu sesuvu zabránit. "Kdyby bylo v lomu vyřešeno nakládání s důlní vodou, tak aby nebylo ohrožováno sesuvné území pod lomem, k sesuvu by nedošlo," uvádí se v závěru posudku.

Soudní spor státních organizací s Kamenem Zbraslav začal na začátku srpna. Nepodařilo se mu předejít mimosoudní cestou, kterou na začátku letošního roku doporučoval ministr dopravy Dan Ťok. Navrhoval, aby stát za zhruba 300 milionů korun odkoupil lom Dobkovičky a zavřel jej. Jednání o odkupu lomu ale podle informací ČTK definitivně ukončila podmínka majitele, kterou bylo právě zastavení žaloby o miliardovou náhradu za poničenou dopravní infrastrukturu.

Na nevhodné umístění dálnice v geologicky nestabilním prostředí poukazovaly dlouhodobě ekologické organizace. Tato skutečnost je i hlavním protiargumentem majitele lomu, který kromě vedení dálnice nestabilním prostředím poukazuje na nadměrné srážky z roku 2013. Právě nadměrný déšť byl podle jeho znaleckých posudků příčinou sesuvu.

Dálnice D8 z Prahy do Ústí nad Labem a dále do Saska byla zprovozněna loni v prosinci. Bez komplikací a omezení se ale řidičům otevřela až v září. Uzavírky a snížení rychlosti se na nejnovější část dálnice vrátí na jaře, kdy ŘSD opět zahájí práce na jejím zpevnění.

Autor: ČTK

23.10.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Bankovnictví a finanční služby - Samostatná účetní 33 000 Kč

Samostatná účetní. Náplň práce: samostatné vedení účetnictví obchodní společnosti působící v oblasti kultury, zpracování DPH, zpracování roční účetní závěrky, mzdová agenda, komunikace s úřady.

Cestovní ruch a hotelnictví - Recepční v hotelu 30 000 Kč

Nabízíme práci recepční v malém hotelu v Praze. Klidná práce v klidném prostředí na denní směny. Práce obsahuje zajištění služeb pro hotelové hosty, zajištění odbavení při ubytování a odjezdu, vedení evidence v hotelovém systému.

Gastronomie - Runner, výpomoc 27 000 Kč

Restaurace Želivárna obsadí pozici runnera, směny dle domluvy, trhačky, dopolední, večerní, plat 27.000 Kč, práce na DPP, HPP, zavolejte, stavte se a dozvíte se více, případně zašlete kontakt na email a budme Vás kontaktovat, děkujeme.

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 16 800 Kč

Zámečníci strojů Zámečník. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16800 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: Pracoviště: Nádražní č.p. 106, Litovel. Nástup možný ihned. Pracovní poměr na 1 rok (zkušební doba 3 měsíce), možnost prodloužení pracovního poměru., Hrubá mzda: 16.800 Kč + 20% prémie. 40 hod. (pondělí - pátek, 8hod./den). Pracovní doba: 6.00 - 14.30 včetně zákonné přestávky., Znalost čtení výrobních výkresů. Praxe v oboru 1 rok., Zam. výhody: Příspěvek na stravování., Kontakt je možný POUZE telefonicky v pracovní dny, 8.00 - 14.00 hod.. Pracoviště: Hopax s.r.o., Nádražní, č.p. 106, 784 01 Litovel. Informace: Josef Pavlík, +420 602 714 875.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš.
17

Babiš se sešel s Hamáčkem. Došlo i na nominaci Malé

Philippe Coutinho slaví první branku do sítě Kostariky.
AKTUALIZOVÁNO

Srbové oloupeni Shaqirim, Nigérie porazila Island. Brazilce spasil Coutinho

Ostrava investuje do hromadné dopravy miliardy, ve hře jsou i čínské tramvaje

Dopravní podnik Ostrava chce v příštích letech utratit až čtyři miliardy korun za nové dopravní prostředky. Velkou modernizací projde hlavně tramvajový vozový park.

Malá má několik priorit. Chce zrychlit soudní řízení i komunikovat s dotčenými

Piráti, ODS i TOP 09 s její nominací na ministryni spravedlnosti v menšinovévládě ANO a ČSSD nesouhlasí. Designovaný premiér Andrej Babiš má však opačný názor. Poslankyně Taťána Malá chce především ve funkci zrychlit soudní řízení a vymahatelnost práva. Malá to v pátek řekla ČTK. Ve funkci by měla vystřídat Roberta Pelikána, který už v příštím kabinetu nebude.

Chceme mít jasno, říkají Airbus či BMW k brexitu. Vláda: Není, proč se bát

Pokud jednání o důsledcích brexitu v nejbližších měsících nepokročí, budeme muset sáhnout k opatřením. Britské vládě to vzkazují firmy jako Airbus či BMW. Bojí se, že odchod z Evropské unie výrazně naruší jejich byznys. Politici nicméně ujišťují, že se v tomto ohledu není čeho bát.

Vezměte si migranty, vzkazují Italové Maltě. Sami přístavy otevřít nechtějí

Italové, kteří odmítli vpustit do svých přístavů záchrannou loď společnosti Mission Lifeline s 226 uprchlíky na palubě, žádají o pomoc Maltu. Italský ministr vnitra už předtím prohlásil, že žádné další lodě do jeho země nepřiplují a lidé, kteří jsou na palubě zmíněného plavidla, by měli jít za mříže.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT