Nezabezpečení lomu proti prosakování vody do nestabilních vrstev zeminy nad rozestavěnou dálnicí a odkládání hlušiny na hranu svahu označilo ministerstvo dopravy za hlavní příčinu sesuvu z roku 2013.

Soudní spor mezi majitelem lomu, ředitelstvím silnic a Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) bude pokračovat dalším stáním v úterý. Státní investorské organizace žalovaly majitele lomu o miliardu korun jako úhradu škody za poničení rozestavěné dálnice a výše položené železniční tratě, která nebyla dosud zprovozněná.

Názor ministerstva dopravy a jeho podřízených organizací, které za hlavního viníka označily lom, komplikuje loňský posudek Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd. Podle něj šlo masivním škodám alespoň částečně předejít, pokud by ŘSD jako investor stavby nechal svah proti sesuvu vhodně zabezpečit. Svah by se kvůli nadměrným srážkám a zatížení odtěženou zeminou na úpatí lomu utrhl stejně, sesuv by ale nedosáhl až k dálnici a poničil by tak pouze železniční trať, vyplývá z posudku.

Opačný pohled nyní přináší například revizní posudek znalců Jiřího Bartáka a Jiřího Píchy. Podle něj mohl provozovatel lomu sesuvu zabránit. "Kdyby bylo v lomu vyřešeno nakládání s důlní vodou, tak aby nebylo ohrožováno sesuvné území pod lomem, k sesuvu by nedošlo," uvádí se v závěru posudku.

Soudní spor státních organizací s Kamenem Zbraslav začal na začátku srpna. Nepodařilo se mu předejít mimosoudní cestou, kterou na začátku letošního roku doporučoval ministr dopravy Dan Ťok. Navrhoval, aby stát za zhruba 300 milionů korun odkoupil lom Dobkovičky a zavřel jej. Jednání o odkupu lomu ale podle informací ČTK definitivně ukončila podmínka majitele, kterou bylo právě zastavení žaloby o miliardovou náhradu za poničenou dopravní infrastrukturu.

Na nevhodné umístění dálnice v geologicky nestabilním prostředí poukazovaly dlouhodobě ekologické organizace. Tato skutečnost je i hlavním protiargumentem majitele lomu, který kromě vedení dálnice nestabilním prostředím poukazuje na nadměrné srážky z roku 2013. Právě nadměrný déšť byl podle jeho znaleckých posudků příčinou sesuvu.

Dálnice D8 z Prahy do Ústí nad Labem a dále do Saska byla zprovozněna loni v prosinci. Bez komplikací a omezení se ale řidičům otevřela až v září. Uzavírky a snížení rychlosti se na nejnovější část dálnice vrátí na jaře, kdy ŘSD opět zahájí práce na jejím zpevnění.