Dlouhých šestnáct let byli lidé ve flotile žlutých autobusů patřících Radimu Jančurovi zvyklí na společnost a pomoc od palubního personálu. V roce 2020 přišel jejich konec. Pro příští rok však majitel RegioJetu chystá jejich návrat. „Dlouho jsem přemýšlel, jak lidem zpříjemnit cestu. Můj prvotní projekt, kdy na palubě byli stevardi a stevardky, však neměl budoucnost. I proto jsem hledal stevardy pro 21. století,“ nastínil Jančura Deníku svoji vizi.

Vlak, České dráhy, vagon, cestující. Ilustrační foto.
Cestující kritizují dopravce, nejvíc vadí zpoždění vlaků. Chválí online jízdenky

A zatímco jej jeho IT oddělení tlačilo na cestu umělé inteligence, Jančura chce mít palubní personál z masa a kostí. I když v moderním hávu. Rozhodl se proto pro virtuální asistentky. „Nejsem příznivec umělé inteligence, ta je taková plochá. Chtěl jsem, aby zůstaly emoce. I proto chci jít cestou virtuálních asistentek, které budou sedět na dispečinku a budou spojeny s pasažéry daného autobusu prostřednictvím monitorů v sedačkách,“ přiblížil Jančura.

Konkurence sází na aplikaci 

Vzdálené stevardky mají cestující na palubě průběžně informovat nejen o poloze spoje, ale také o zpožděních či navazujících spojích. „Mojí vizí je, že s cestujícími budou také moci individuálně řešit jejich dotazy a problémy s cestováním,“ vysvětlil Jančura, který doufá, že nové virtuální asistentky se do všech vozů v jeho žluté flotile přihlásí už na začátku příštího roku.

Zatímco RegioJet sází na virtuální stevardky, jeho největší konkurent FlixBus dává přednost moderním technologiím. Hlavně pak své mobilní aplikaci.

„V ní cestující mimo jiné jednoduše a rychle vidí, díky reálnému zobrazení polohy autobusu skrze GPS, kde se jejich autobus právě nachází. To znamená, že pokud máte zakoupenou jízdenku, můžete v klidu sedět v kavárně a sledovat polohu autobusu, než přijede na zastávku,“ informoval mluvčí společnosti FlixBus Tomáš Beránek.

Nejpozději do poloviny roku 2026 by podél hlavních železničních koridorů a jejich okolí mělo být postaveno bezmála sto vysílačů. Ilustrační snímek
Dočkají se cestující ve vlaku rychlého internetu? Operátoři vyčkávají

Mobilní aplikace lidem také ukáže trasu na jejich zastávku. „Během cesty poté vidí polohu autobusu na trase,“ doplnil Beránek. Dodal, že jejich autobusy nabízejí také neomezené připojení k síti kvality LTE, které zákazníkům dokáže plně nahradit kancelář.

Budoucnost patří autonomním autobusům

Zdroj: DeníkBlíží se však doba, kdy moderní technologie budou vládci nejen hromadné dopravy. Místo řidiče budou v autonomních autobusech „za volantem“ sedět nejmodernější technologie v podobě senzorů, laserů a radarů. Podle odborníků se právě autonomní autobusy stanou v budoucnu nedílnou součástí přepravy lidí ve městech.

„Autonomní doprava je další úroveň mobility osob. Takové vozidlo nemusí být ovládané řidičem, ale pohybuje se samo na základě určené trasy na digitální mapě,“ řekl nedávno Deníku expert na inovační projekty ve společnosti PowerHUB Pavel Chroust.