RegioJet začal na vlastní komerční riziko provozovat dálkové vlaky mezi dvěma největšími městy na Slovensku loni v prosinci. Poprvé tak došlo k tomu, že na Slovensku si na jedné vnitrostátní dálkové trati začali konkurovat dva dopravci. Souboj o zákazníka vedl ke zlevnění jízdného, ZSSK rovněž oznámila nové služby ve svých IC vlacích vyšší kategorie, na jejichž provoz nedostává od státu dotace.

„Vlaky IC ZSSK nebyly nikdy v zisku, od začátku jezdí za podnákladové ceny, které ZSSK v den, kdy RegioJet oznámil své ceny, snížila na polovinu s cílem zničit nového konkurenta. Trpělivě jsme v zájmu našich zákazníků čekali, až se to politicky odpovědný ministr Počiatek rozhodne vyřešit. Nestalo se nic a ministr nadále toleruje to, že nás ZSSK nekalou soutěží poškozuje," uvedl RegioJet.

Slovenské ministerstvo dopravy výtky RegioJetu podnikatele Radima Jančury odmítlo. „Panu Jančurovi na slovenských železnicích nevyšla jeho obvyklá taktika, když nejprve dumpingovými cenami zlikviduje konkurenci a následně zneužívá dominantní postavení na trhu. Jen tak lze totiž vysvětlit to, že pan Jančura má podle svých vlastních vyjádření vlaky vytížené, ale dnes současně přiznává, že za tyto ceny nemůže fungovat a musí je zrušit," řekl mluvčí ministerstva Martin Kóňa. Dodal, že rozhodnutí o zahájení nebo ukončení provozu komerčních železničních linek je plně v kompetenci jejich provozovatelů.

ZSSK letos na jaře omezila počet spojů IC na trati mezi Bratislavou a Košicemi o dvě pětiny. Státní dopravce to tehdy zdůvodnil cenovou válkou RegioJetu a tento postoj nyní zopakoval. Loni IC vlaky prodělaly více než milion eur.

„ZSSK nerozpoutala a nevede cenovou válku v IC vlacích, děje se přesný opak. ZSSK nejezdí za podnákladové ceny. Provozní výsledek IC vlaků ZSSK je průběžně v plusu," sdělila mluvčí ZSSK Jana Morháčová. Státem vlastněný dopravce rovněž nařkl RegioJet z toho, že veřejnosti podsouvá nepravdivé informace o financování, provozu, cenách či obsazenosti vlaků ZSSK a že Jančura se patrně snaží zvyšovat tlak na stát, aby mu začal finančně přispívat na provoz komerčních vlaků.

RegioJet si již loni stěžoval na ZSSK u antimonopolního úřadu, který o jeho podnětu podle dostupných informací dosud nerozhodl. Soukromý dopravce nyní oznámil, že podá žalobu a bude žádat odškodné za údajné zneužití dominantního postavení ze strany ZSSK. Výši způsobené škody předběžně odhadl na několik desítek milionů eur.

Žádné nové spoje

Český dopravce uvedl, že už od 13. prosince bude na 445 kilometrů dlouhé trase mezi Bratislavou a Košicemi provozovat pouze tři páry spojů, zruší noční spoj a nezavede žádné nové spoje, které původně plánoval.

Na hlavní slovenskou železniční trať RegioJet vstoupil loni necelý měsíc poté, co levicová vláda premiéra Roberta Fica zavedla bezplatnou přepravu dětí, studentů a seniorů v dotovaných spojích, kterou stát dopravcům proplácí. Na dálkové vlaky RegioJetu a na IC vlaky ZSSK se přeprava zdarma nevztahuje. ZSSK mezi Bratislavou a Košicemi ale provozuje i státem dotované rychlíky, ve kterých zmiňované kategorie cestujících za přepravu platit nemusí.

RegioJet na Slovensku zajišťuje také státem dotovaný provoz osobních vlaků na regionální trati z Bratislavy do Komárna na jihu země. Dopravce dříve v tomto měsíci ohlásil, že má zájem zúčastnit se tendru na dotovaný provoz vlaků z Bratislavy do Banské Bystrice, který Slovensko již vypsalo. Společnost letos na Slovensku otevřela autobusovou linku mezi Bratislavou a Banskou Bystricí a minulý týden začala provozovat autobusovou linku mezi Bratislavou, vídeňským letištěm a Vídní.