Celková hodnota zakázky je více než půl miliardy korun. Pesa má nové vlaky dodat během druhé poloviny roku 2021 tak, aby plné zahájení jejich provozu mohlo proběhnout v souladu se smlouvu mezi RegioJet a Ústeckým krajem od změny jízdního řádu v prosinci 2021. Do té doby bude RegioJet jezdit s dieselovými staršími vlaky, konkrétně jednotkami 628 po Deutsche Bahn.

Vlak RegioJet. Ilustrační foto.
Regiojet začal shánět lidi do žlutých vlaků. Na linku z Brna do Bohumína

Podpis smlouvy o pořízení jednotek PESA Elf.eu navazuje na vítězství RegioJetu v poptávkovém řízení Ústeckého kraje na zajištění provozu regionálních spojů na linkách U5, U7 a U13 a doplňkových výkonů v rámci aglomerace Ústí nad Labem a na uzavření smlouvy o těchto výkonech mezi Ústeckým krajem a společností RegioJet.

„Dokázali jsme Ústeckému kraji nabídnout nové moderní elektrické soupravy a zvítězit v poptávkovém řízení s nejlepší cenou. Cestující se mohou těšit na nové služby, jako je například internet zdarma, a větší pohodlí při cestování. Jsme přesvědčeni, že stejně jako na dalších tratích, kde začal RegioJet jezdit, bude nová kvalita služeb znamenat skokový nárůst počtu cestujících využívajících ekologičtější železniční dopravu,“ řekl majitel RegioJetu Radim Jančura.

První smlouva pro veřejné služby

Pro RegioJet jde o první smlouvu v závazku veřejné služby v České republice, od roku 2012 jezdí za státní peníze na Slovensku na trati Bratislava – Komárno, kde od té doby zpětinásobil počet cestujících. Jančura pochválil Ústecký kraj za přístup k výběru dopravců. „Od prosince bude v kraji jezdit pět různých dopravců. Není lepší motivace pro lepší kvalitu než konkurenční boj,“ dodal Jančura. Firma podle něj přijme pro provoz v Ústeckém kraji 80 lidí.

„Věřím, že naše nové vlaky splní očekávání českých zákazníků a následně se i tyto soupravy vydají na cestu k zákazníkům v dalších evropských zemích. V jistém slova smyslu je tak Česká republika pro společnost Pesa vstupní branou na další náročné evropské trhy,“ řekl prezident Pesy Krzysztof Sędzikowski.

Souprava RegioJet na nádraží v Přerově
Rychlíky z Brna do Bohumína převezme RegioJet. Leo Express nesplnil podmínky

RegioJet původně mluvil o nákupu jednotek Pesa Elf II, nakonec polský výrobce vyvinul pro českého dopravce nový typ. Pro Pesu, kterou ovládá polský stát, jde o první dvousystémový elektrický vlak. Důvodem nákupu dvousystémových jednotek je očekávané přepínání trakční soustavy. Na vlaky je dvouletá záruka, údržbu bude mít na starosti Pesa.

RegioJet čeká přísná smlouva, která řeší na české poměry nezvykle přísně jakékoliv výpadky v kvalitě nebo za pozdní nasazení nových vlaků. Podle Jančury má firma s Pesou ošetřeno, že případné pokuty za zpoždění bude platit dodavatel.  Firma bude muset jezdit ve vlacích v zelené barvě, která byla podmínkou Ústeckého kraje. Pro firmu nejde o oblíbenou barvu: zelenou používá FlixBus, největší konkurent RegioJetu v autobusové dopravě.

Debata slovenských prezidentských kandidátů ve vlaku
Po vzoru Deníku. Slovenští kandidáti na prezidenta diskutovali ve vlaku