„Nejsme schopni těmto cestujícím nabídnout odpovídající prostor pro sezení. Jejich přeprava vyžaduje z naší strany zajištění administrativních a technických požadavků, které jsou v některých případech časově náročné," uvedl RegioJet. Jde především o zajištění zvedací plošiny pro nástup a výstup, jejímž vlastníkem jsou České dráhy. Dalším problémem je v některých stanicích i přístup na nástupiště.

Majitel společnosti Radim Jančura řekl, že jde o opatření, které reaguje na ceny za použití plošiny. „České dráhy si účtují 3600 až 7200 korun v závislosti na čase objednání a na typu obsluhy. Do 48 hodin platíme standardní sazbu, do 36 hodin o polovinu vyšší. Potom už plošinu objednat nelze," zdůraznil Jančura. ČD si však za cenou stojí.

Na nápravě prý RegioJet pracuje

Na nápravě stavu však podle zprávy RegioJet pracuje. „Už teď jsme v případě potřeby nakládali vozíčkáře vlastními silami a budeme to dělat i nadále. Ve vlaku máme čtyři až sedm míst vyhrazených, ale je to v chodbě u záchodu," poznamenal Jančura. V budoucnu by chtěl na ostravskou linku pořídit vozy, které budou vybaveny plošinou a pro vozíčkáře bude místo mezi ostatními cestujícími. Sedm vozů ho vyjde na 200 milionů korun. „Je potřeba, aby se stabilizovala ekonomika provozu," řekl Jančura.

Přístup RegioJetu se nelíbí předsedovi Národní rady osob se zdravotním postižením ČR Václavu Krásovi. „Napsal jsem otevřený dopis předsedovi vlády, ministru dopravy a Radimu Jančurovi. Záměrně chci situaci vyhrotit, protože je potřeba si uvědomit, že tu máme zákony, které je potřeba dodržovat. Jedná se o nařízení Evropského parlamentu a rady a náš antidiskriminační zákon," řekl. „Totéž jsou autobusy Student Agency. Jančura mi na rovinu řekl, že by přišel o čtyři místa, že pro vozíčkáře nic dělat nebude. Takhle to nejde," řekl Krása. Podle jeho slov je stížnost na jednání s ČD o plošinách výmluvou. „Navíc řešit nástup vlastními silami není bezpečné," dodal Krása.

Přeprava cestujících na vozíku

Jančurovi konkurenti poskytují služby cestujícím na vozíku i nadále. České dráhy mají již na řadě regionálních spojů vlaky s nízkopodlažním oddílem, v rychlících bez nízkopodlažních vozů zajišťují nástup a výstup právě zvedací plošinou. „Zatím však neexistuje jednotné řešení. Doporučujeme proto těmto lidem, aby si zjistili, jaké jsou možnosti přepravy," řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Pokud nástup do vlaku vyžaduje využití plošiny, je potřeba se objednat 24 hodin dopředu.

Leo Express disponuje novými vlaky, které na cestující na invalidním vozíku pamatují nízkopodlažními oddíly. Jejich nástup je nenáročný i proto, že na trati z Prahy do Ostravy jsou nástupiště ve výšce podlahy vlaku. U dveří je výsuvná plošina a lidé si musejí koupit v rezervačním systému jízdenku přesně na místo, kvůli vysunutí plošiny musí zákazník informovat dopravce na zákaznické lince alespoň 24 hodin předem.