Navíc jsou zákazníci čím dál víc agresivní. „Objevují se ve větší míře stížnosti na ruské klienty ve stejném hotelu a vyhrožování soudní žalobou," uvádí tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří 
a agentur (AČCKA) Kateřina Petříčková.

Některé české cestovky hovoří dokonce o reklamační turistice. Například podle Petra Šatného z cestovní kanceláře Alexandria si část turistů dovolenou ani nemůže užít, protože se od prvního dne zajímají místo o moře a památky o kapající kohoutky v hotelu.

„Není to tak, že by horentně narostl počet reklamací, spíš lidé nevědí, co si pod pojmem zkažená dovolená představit. Míra neoprávněných reklamací se ale zvedla," potvrzuje mluvčí Firo-tour Pavlína Pešová.

„Naši klienti začali více používat termín ztráta radosti 
z dovolené. O jejich stížnostech jsme se dozvídali vždy, dřív to ale bylo v rámci nějaké zpětné vazby, dnes se to více přelévá do oficiálních reklamací," doplňuje mluvčí cestovní skupiny Fischer Jan 
Osúch. Odškodnění se podle něj pohybuje v řádu stokorun.

Podle asociace zaznamenávaly cestovní kanceláře do loňska zhruba 0,5 procenta stížností a reklamací z prodaných zájezdů ročně. Letos se číslo vyšplhalo už na 0,8 procenta. Nově lze reklamovat vše, 
k čemu se cestovní kancelář zavázala ve smlouvě. Reklamovat jde ale i to, když inzerce v katalogu nebo reklamě neodpovídá skutečnosti.

(cib)

Nejkurióznější reklamace českých turistů v letošní sezóně (dle AČCKA):
„U snídaně All Inclusive nebyla podávána zmrzlina" … (klientka 55 let)
„Jakmile jsme vlezli do moře, okamžitě tam byli domácí Tunisané, stříkali a skákali, až nás prostě z moře vyštvali, proto jsme nemohli moře využívat"… (paní 58 let se synem)
„Hotel nám oběma dvěma zablokoval telefon, takže jsme nemohli volat mobilem" … (vyjádření seniorského páru – tomuto tématu věnovali v reklamaci celou stranu A4)
„Asi 2× denně se v bazénu hrálo vodní pólo, takže je předpokladem, že se během hry do vody plivalo" … (paní 62 let)
„To jsme opravdu mohli zůstat doma u bazénu a byli bychom alespoň ušetřeni otřesného chování dalších stovek ruských turistů a určitě bychom si dopřáli k jídlu i něco víc než brambory, chleba a rýži, které nám vesměs po náletu soudruhů zbyly" … (pán 41 let)
„Na pokoji jsem měla pro sebe dvě lůžka, ale já jsem chtěla jednolůžkový pokoj, a proto žádám o vrácení extra příplatku za jednolůžkový pokoj" … (paní 38 let)
„Vámi inzerovaný /pozvolný vstup do moře/ byl podle mne až příliš pozvolný".
„Požadujeme vrátit 50 procent ze zaplacené částky za zájezd, protože se nám v noci shrnovalo prostěradlo, a přestože bylo ihned vyměněno za nové, shrnovalo se dál."
„Z podzemního hotelového parkoviště vedl pouze jeden výtah, takže bylo nutné na výtah čekat."
„Klient si vyfotil pokoj, který byl naprosto v pořádku, ale rozházel v něm své oblečení a následně reklamoval neuklizený pokoj."