Vyplývá to z porovnání jízdního řádu v roce 2018 a návrhu jízdního řádu, který začne platit v roce v prosinci letošního roku. Návrh počítá s prodloužením jízdních dob až o tři minuty v porovnání se stavem před rekonstrukcí.

Největší prodloužení jízdní doby potká spoj SC Pendolino Košičan, který v roce 2018 jel z pražského hlavního nádraží 34 minut, od prosince 37 minut. Tento čas se stane v podstatě standardem pro všechny dálkové vlaky v relaci Praha – Kolín. Prodloužení o dvě minuty oproti stavu v roce 2018 znamená pro většinu spojů linky Ex3 Praha – Brno (railjet, Metropolitan), o minutu se prodlouží jízdní doba Leo Express.

O jednu minutu bude naopak kratší jízda rychlíků linky R19 (Praha – Česká Třebová – Brno). O tři minuty rychleji by měly zvládnout jízdu osobní vlaky mezi Masarykovým nádražím a Kolínem.

„Na výslednou cestovní dobu má vliv nejenom rychlost vlaku samotného, ale i koexistence trasy vlaku s trasami ostatních vlaků na trati. Zatímco na jednokolejných tratích má velmi silný vliv na celkovou cestovní dobu zejména uspořádání křižování, na vícekolejné trati (např. spojení Praha – Pardubice) má vliv dostižení pomalejších vlaků rychlejšími,“ vysvětlila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Dosažení konsensu 

Podle ní je pro každý jízdní řád na takto zatížených tratích nejprve zpracováván kapacitní model, ten je projednáván s dopravci a objednateli veřejné dopravy tak, aby bylo dosaženo konsensu. „Součástí tvorby kapacitního modelu je i hledání takového uspořádání jednotlivých tras, při kterém dochází k co nejmenšímu vzájemnému ovlivňování rychlejších a pomalejších vlaků,“ dodala.