„Oproti srovnatelnému období v loňském roce jsme zaznamenali nárůst řádově v desítkách procent,“ řekla Deníku mluvčí společnosti Mountfield Kateřina Böhmová. Důvodem k boomu elektrokol podle ní bylo například to, že cyklistika zůstala jednou z mála volnočasových aktivit, které si lidé navzdory nákaze mohli dopřávat bez větších omezení.

Mnozí lidé si mohli elektrokolo dopřát i proto, že letos museli kvůli opatřením souvisejícím s koronavirem oželet zahraniční dovolenou, a cestovali jen po tuzemsku. „Díky elektrokolům, která jim výlety usnadní, mohou totiž i méně zdatní jedinci dojet k cílům, na které by si s normálním kolem netroufli,“ konstatovala Böhmová.

„Zájemci o elektrokola mládnou,“ uvedl Štěpán Pleskač ze společnosti BP Lumen, která elektrokola vyrábí. Zatímco dříve o ně měli zájem zejména lidé starší 55 let, nyní převažují čtyřicátníci. „Zajímají se i o pokročilejší modely elektrokol pro užití v terénu,“ pochvaluje si Pleskač.

Největší zájem lidé mají o modely v ceně mezi 40 a 50 tisíci korunami, často však kupují i tzv. městská elektrokola za zhruba 17 tisíc korun. Obchodníci si mnou ruce i proto, že si pro elektrokolo na společné výlety mnohdy přicházejí dvojice, takže spolu odjíždějí na dvou bicyklech. „Fenoménem je i obliba kol u mladých rodin s dětmi,“ poznamenala Böhmová. Děti lidé vozí na přídavných vozících či tyčích, díky motoru zvládnou dlouhé výlety bez větší fyzické zátěže.

Nenech kolo vybít

Pro jízdu na elektrokole je důležitá péče o akumulátor, který patří k nejdražším součástem zařízení. Používají se zejména lithium-iontové články, na něž lze celkem ujet až 25 tisíc kilometrů. „Klíčem je nenechávat baterii zcela vybít, protože úplné vybití baterie vede k jejímu nevratnému poškození,“ uvedl Petr Kratochvíl ze společnosti ECOBAT. Naopak se nemá nechávat baterie na nabíječce i dlouho poté, co je plně nabitá.

Více lidí na elektrokolech obchodníci vítají, podle některých ochránců přírody ale pod jejich koly trpí lesy. I fyzicky hůře vybavené cestovatele totiž dovezou i do dosud klidných odlehlých míst, kam se ve strachu z civilizace uchylují plaché druhy živočichů. Ochranáři proto prosí o ohleduplnost.

„Pokud lidé zůstávají na území národního parku na vyhrazených cyklotrasách a současně elektrokola splňují vše, co mají, aby z pohledu legislativy mohla být považována za jízdní kola a nikoli za motorové vozidlo, problém to alespoň prozatím nepředstavuje,“ řekl mluvčí Národního parku České Švýcarsko Tomáš Salov. „Důležité je, aby jejich uživatelé dodržovali pravidla, na území v národním parku zůstali na vyhrazených cyklotrasách a ke svému okolí i ostatním návštěvníkům byli ohleduplní,“ apeluje.

Naděje obchodníků

Pokud se vyplní optimistická očekávání obchodníků, bude na cyklostezkách ohleduplnosti skutečně potřeba.

Jen pro představu. V letech 2017 až 2019 se podle Kratochvíla v České republice prodalo přibližně 160 tisíc elektrokol. Prodejci přitom pro příští roky očekávají další růst zájmu zákazníků. „Co víme celkem jednoznačně je fakt, že trh s elektrokoly ještě pár let poroste. Letos odhaduji nárůst poptávky někde okolo 30 až 50 procent ve srovnání s loňským, již tak rekordním rokem,“ prohlásil Lukáš Drahovzal z prodejny elektrokol Akumo.cz z Mělníka.

Jeho odhad vychází ze zkušeností ze západu Evropy, kde podobný boom zažili před několika lety. „Vývoj jasně ukazuje, že elektrokola mění vnímání cyklistiky a rozšiřují možnosti, a to nejenom v rámci sportovního využití, ale i v rámci osobního transportu, třeba do zaměstnání a zpět,“ dodal Drahovzal.