Na Integrované střední škole v Sokolově je 800 žáků. V roce 2006 nabízela 24 oborů. Dnes jich nabízí deset. Chybí zedník, malíř, elektrikář či instalatér.

„Se souhlasem zřizovatele školy se tyto obory otevírají pouze v Karlových Varech. Podobný systém je podle mne nešťastný. Podle mého názoru by měly být také v Sokolově a Chebu. Těžko bude zájemce o tyto obory dojíždět z Aše do Karlových Varů,“ říká ředitel integrované školy v Sokolově Pavel Janus.

Po staletí krotí kováři, podkováři a nožíři tři živly – oheň, vzduch a vodu. Avšak prvně jmenovaný teď mnohým může zlámat vaz
Řemeslníci v ohrožení. Kováři se kvůli energiím mohou dostat do existenční krize

A proč se nehrnou školáci na řemesla? „Dnešním žákům chybí, co se řemeslných oborů týče, motivace, vzor například z rodiny, podmínky na základní škole a polytechnické zaměření na nich. Mnohde i chybí nabídka oborů. Jako příklad lze uvést kominíka, řezníka, obkladače a další,“ konstatuje Janus.

Řemeslo podle něho není ani takzvaným pozlátkem v médiích. Preferují se gymnázia a jen některé obory. „Jsou to gastro obory a práce u policie. Mnohá média je školákům servírují jako velice atraktivní,“ míní ředitel.

Žádný vztah k řemeslu

Problém je v tom, že řada patnáctiletých kluků nemá k řemeslu vztah. „Pokud je táta či někdo v rodině automechanik, instalatér, zedník nebo jen kutil všeho druhu, má to dítě kde okoukat. Pokud ne, mnohdy tito školáci mají problém i s těmi nejzákladnějšími manuálními činnostmi,“ vysvětluje Janus.

„Uvedu příklad. Mimo jiné jsme zaměřeni na strojírenské obory. Měli jsme tu kluky z Kraslic, kteří měli doma rodinnou strojírenskou firmu. Teoretickou výuku střídali s praxí. Ale tu nedělali ve škole jako ostatní, ale v rodinné firmě. A naučili se mnohem více. Měli k tomu vztah i pevnou ruku nad sebou,“ říká.

Zájem o učební obory roste. Mladé lidi lákají především stavebnictví, elektrikařina či instalatérství. Ilustrační foto.
Jako malý zázrak. Učební obory zažívají renesanci, studenty láká stavebnictví

Podobný systém škola využívá při spolupráci s firmami v regionu i hospodářskou komorou. Nabízejí řemesla jako obráběč kovů, zámečník, strojní mechanik, automechanik a další. Nechybí ani studijní obory zakončené maturitou.

Nabídka benefitů nepomohla

Z minulých let si zástupci firem pamatují, jak si vybrané žáky během studia hýčkali v podobě různých benefitů během praxe u nich ve firmě. A stejně jim nepomohlo. Po získání výučního listu někteří nastoupili, ale výjimkou nebyl například případ, kdy čerstvě vyučený a praxí ve firmě zaučený mladý zaměstnanec po pár měsících skončil. Nechtělo se mu prý každý den vstávat tak brzy.