„Očekáváme, že se cena pohne jen o desítky haléřů, maximálně o čtyřicet haléřů,“ uvedl Daniel Delong ze společnosti Unipetrol. Právě dodavatelé nafty jsou od 1. září povinni do svých produktů přidávat bio příměsi, které mají příznivější vliv na životní prostředí. Pokud by tak neudělaly, hrozí jim vysoká pokuta.

„České řidiče nečekají žádné změny, ani stojany nebudou speciálně označeny. Do klasické nafty jsou totiž prozatím přimíchávána pouze dvě procenta řepkového oleje- takzvaného MEŘO. Postupně ale bude podíl bio složky v naftě narůstat,“ řekl Deníku šéf Sdružení pro podporu bionafty Petr Jevič.

Motoristé v praxi nepoznají, zda do jejich vozu natankovali klasickou či bio naftu, protože tak malé množství řepkového oleje neovlivní jízdní vlastnosti vozu. V minulosti se ovšem v tuzemsku objevily případy, kdy bionafta poškodila motor. Šlo o rakouského výrobce, který dodal znečištěnou směs. „ Jsem přesvědčen, že při nynějším zavádění bionafty už nedojde k žádným problémům pro uživatele. Pokud se objeví nekvalitní palivo, jsou navíc stanoveny obrovské pokuty,“ ujišťuje Jevič.

Zavádění bionafty ale naráží i na další problém. Ačkoliv má podporu všech stran nynější vládní koalice, kabinet kvůli legislativním problémům zrušil daňové úlevy na tento druh paliva. Od 1. ledna tak na bionaftu bude uvalena plná daň. „Máme velký zájem na tom, aby byl podíl biopaliv v motorových palivech co nejvyšší,“ komentuje Petr Novák z ministerstva životního prostředí. Úřednici ministerstva do konce roku připraví víceletý program na podporu biopaliva. Jakmile ho schválí Evropská komise, bionafta bude opět osvobozena od spotřební daně.

Vice o biopalivech čtěte ZDE!