Sluníčko, mojito či gin s tonicem. To je jen malý výčet míchaných drinků, které mají Češi rádi. Ovšem možnost nechat si je namíchat přímo od barmana se poslední dobou stává vzácností.
Mistři shakerů jsou totiž nedostatkovým zbožím. „V tuto chvíli nám za barem chybí jednotky tisíc barmanů. Nedostatek je to obrovský a ještě nějakou dobu bude bohužel tento trend přetrvávat,“ připustil mluvčí České barmanské asociace Michael Lapčík.

I proto se mnoho provozních restauračních zařízení a barů uchyluje stále častěji k RTD (ready to drink) nápojům. „Je cesta, která segmentu pomůže. Asi ji nelze očekávat v top koktejlových barech, ale už nyní nacházejí uplatnění tam, kde není personál a přesto vyžadují zaručenou kvalitu. Požadavky na zaměstnance jsou totiž prakticky nulové,“ doplnil Lapčík.
Jeho slova potvrdil i generální ředitel plzeňského Stocku Jan Havlis. „Všichni vnímáme odliv lidí z gastronomie. RTD tak ušetří čas obsluze na baru a zrychlí obsloužení zákazníka,“ uvedl.
Mojito patří mezi nejoblíbenější drinky Čechů
Právě Stock je v odvětví RTD v tuto chvíli asi nejaktivnější. Poté, co loni uvedl na trh čtyři mezi Čechy oblíbené míchané nápoje, například Bavorák, letos namíchal další drinky.
„Jedná se o mojito, Cuba Libre a klasický gin & tonic. Novinky jsou přímo na míru ušité tomu, co mají Češi opravdu rádi,“ doplnil Havlis.
Polotovary v kuchyních
Zájem o předem namíchané nápoje si pochvaluje i společnost Jan Becher, Pernod Ricard. Ta má v portfoliu čtyři typy RTD – Beefeater Dry, Pink, Blood Orange a Jameson Ginger Lime. „Celá kategorie velmi rychle roste. Odhadujeme, že většinová spotřeba je u lidí od 22 do 35 let,“ řekl nedávno za společnost Jakub Záruba.

Polotovary však nejsou využívané jen za barem. „Nahrazují kuchaře, kterých nyní chybí asi 15 procent, hlavně v přípravných pracech. Častěji se tak kuchyně uchylují k předem zpracované zelenině, oloupaným bramborám či kvalitním vývarům,“ uvedl Luboš Kastner, jenž restauratéry zastupuje v Asociaci malých a středních podniků.
Podle něj také přichází doba, kdy se podniky uchýlí k takzvanému anglickému stylu, v němž si lidé hlavně nápoje nebudou objednávat u číšníků „na placu“, ale přímo na baru.