"Na mě se obrátí někteří výrobci mléčných výrobků a řeknou: Nám teď v říjnu na konto ruského embarga z jednoho obchodního řetězce vylistovali 30 produktů a my tam prakticky nemáme co prodávat," uvedl Juračka. Neoficiálně se poté prý dozvěděl, že řetězec dostal příkaz od své nizozemské mateřské společnosti, aby preferoval výrobky od nizozemských potravinářů a zemědělců. Takový stav považuje ministr za "velice problematický".

Velkým tématem Retail Summitu je kvalita potravin v ČR. "Bohužel máme případy, že různé zahraniční firmy dodají do ČR pod stejnou značkou jinou kvalitu, než by si dovolily prodávat ve své zemi," uvedl člen představenstva Agrofertu a viceprezident Potravinářské komory Jaroslav Kurčík. Každý český výrobce podle něj dokáže vyrobit "správnou nebo očekávanou kvalitu". Problém je ale v tom, že trh je pod tlakem cen, kdy pro spotřebitele jediným rozhodovacím nástrojem je právě cena.

"Já jsem ujišťován vlastními chuťovými buňkami, že Coca-Cola koupená na české straně hranice je jiná než Coca-Cola koupená na německé straně, aviváž je jiná, prací prášky," uvedl šéf Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.