RegioJet má získat od prosince 2019 smlouvu na deset let. V poptávkovém řízení nabídl za milion kilometrů ročně 149 milionů korun. Ústecký kraj chtěl v soutěži nové elektrické jednotky, které nahradí většinou dieselové jednotky Regionova, které na těchto tratích jezdí. Zatím jde o oznámení o záměru uzavřít smlouvu. Jde o první zakázku RegioJetu v Česku na provoz regionálních vlaků.

Podle náměstka Ústeckého kraje pro dopravu Jaroslava Komínka byla nabídka RegioJetu o zhruba 50 korun na vlakokilometr nižší než ostatní. „Budeme s nimi teď jednat a budeme po nich žádat garance jejich nabídky,“ dodal Komínek.

Majitel společností Student Agency a RegioJet Radim Jančura.
Jančura opožděně ukázal čísla za 2016. Vlaky spadly do mírné ztráty

RegioJet v soutěži porazil dosavadního dopravce České dráhy, Arrivu a Leo Express. O soutěži jako první informoval deník Zdopravy.cz v červnu. RegioJet zatím neuvedl, jaký vlak nasadí, podle zdrojů deníku Zdopravy.cz má jít o elektrické jednotky od polského výrobce Pesa.

Ústecký kraj si zvolil poptávkové řízení, které nahrazuje klasickou soutěž, přitom v podstatě soutěží o nejlepší nabídku je. Zákon takový způsob výběru umožňuje. RegioJet má jezdit z Děčína po pravobřežní trati do Ústí nad Labem-Střekova, z Ústí nad Labem západ do Štětí, z Ústí nad Labem do Bíliny (přes Úpořiny, dosud linka U5) a z Mostu do Žatce (linka U13), k tomu získá také část provozu na tratích Most–Žatec, Most–Bílina a Teplice–Litvínov.

Srážka vlaku RegioJet s osobním automobilem v okrese Komárno si vyžádala jeden lidský život.
Na Slovensku se srazil vlak RegioJetu s autem, řidič zemřel

Oproti stávajícímu rozsahu dojde k navýšení provozu ročně o zhruba 150 tisíc ujetých kilometrů, vlaky tedy budou jezdit častěji než dosud. Zatímco kraji dosud na těchto tratích stačily motorové vlaky, nově požaduje jen elektrické. Podle mluvčí kraje Lucie Dosedělové poptává takové soupravy i kvůli špatnému ovzduší v kraji. „Ekonomická životnost drážního vozidla je 30 let, což by v případě pořízení motorových jednotek znamenalo na další 30 let zvýšenou zátěž životního prostředí v Ústeckém kraji. Ústecký kraj podporuje, aby na tratích, které k tomu mají potřebnou infrastrukturu, jezdily vlaky pokud možno s čistou trakcí,“ dodala Dosedělová.

Kromě elektrického pohonu bude podmínkou nízkopodlažnost, klimatizace nebo možnost přepravy jízdního kol či kočárků. Soutěž počítá s nákupem sedmi krátkých souprav pro zhruba 100 cestujících.

Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje zatím firma nemá informaci o vítězství k dispozici oficiálně. „Předpokládáme, že budou následovat jednání se zástupci Ústeckého kraje o dalším postupu. Každopádně by to byla vynikající zpráva zejména pro cestující, kteří se díky tomu dočkají lepších a modernějších služeb v regionální železniční dopravě v rámci Ústeckého kraje,“ řekl Ondrůj.

Ilustrační foto
Půl milionu cestujících denně. Vlaky vozí nejvíce lidí od roku 2007, busy ztrácí

V sousedním Libereckém kraji zatím k revoluci nedošlo. Rychlíky na trati Pardubice–Liberec  budou i po další dva roky provozovat České dráhy. Ministerstvo dopravy na dnešní dopoledne stanovilo uzávěrku pro podání nabídek, dráhy přišly s nejnižší cenou. Smlouvu by tak měly získat. Deníku Zdopravy.cz to potvrdily dva nezávislé zdroje, ministerstvo odkázalo na chystanou odpolední tiskovou zprávu.

Ministerstvo dopravy původně chtělo zadat dvouletou smlouvu přímo státnímu dopravci, jenže o trať (alespoň verbálně) projevily zájem i alternativní dopravci Arriva a Leo Express. Podle informací deníku Zdopravy.cz oficiální nabídku nakonec podala vedle drah jen Arriva.

Současné vagony Railjet
Nejmodernější vagony v Evropě. České dráhy koupí 50 vozů Siemens-Škoda

České dráhy na trase jezdí na základě smlouvy z roku 2015, za jeden vlakový kilometr platí ministerstvo dopravy 127 korun za kilometr. Ročně to vychází zhruba na 133 milionů korun. Nově by cena měla výrazně spadnout, nejnovější nabídka drah se údajně pohybuje kolem 96 korun na vlakový kilometr.

Ačkoliv ministerstvo vybíralo z více nabídek, úředně jde stále o přímé zadání. Malý zájem dopravců může souviset i s tím, že vítěz musí vyjet už letos v prosinci, což zástupci soukromých firem nedávno na sněmovním podvýboru pro dopravu označili za šibeniční termín. Do dvou let chce ministerstvo dopravce na trati vybrat v otevřeném výběrovém řízení.

Pavel Krtek
Ředitel Českých drah Krtek: Přeplněných vlaků se nebojím, ale místenku si kupte