Usednout za volant autobusu v osmnácti letech? V Česku to není možné. Zájemci musí vyčkat minimálně na dovršení jednadvacátého roku. Může se to ovšem změnit. Zástupci sdružení dopravců se snaží přesvědčit poslance o nutné změně kvůli nedostatku profesionálních řidičů. V tuzemsku jich chybí pět tisíc.

Průměrný věk šoférů se navíc pohybuje od pětapadesáti do šedesáti let, tudíž v dalších letech jich do penze bude odcházet čím dál více. V krajním případě kvůli tomu hrozí i rušení autobusových linek. „Ve dvaadvaceti dopravních podnicích, které patří do Sdružení dopravních podniků ČR, pracuje přes deset tisíc řidičů. Chybí v nich asi pět set řidičů,“ sdělil předseda sdružení Tomáš Pelikán.
Situace ale není totožná napříč zemí - například v Českých Budějovicích mají plný stav, jinde řidiči chybí. „V menších městech jsou to jednotky lidí. Nikde ale kvůli tomu nedochází k omezování dopravní obslužnosti, nedostatek kmenových zaměstnanců řešíme brigádníky nebo přesčasovými směnami,“ vysvětlil Pelikán.
Šance pro absolventy
Řešením může být právě zmíněné snížení věkové hranice pro řízení autobusu. Mnozí absolventi středních škol shánějí své první zaměstnání a někteří i práci šoféra zvažují. Jenže kvůli věku řídit nemohou.
„Jakmile poté najdou mladí lidé uplatnění jinde, v pozdějším věku už je budeme lákat za volant jen velmi těžko, navíc za poměrně přísných podmínek a s vysokými vstupními náklady,“ konstatoval předseda České asociace organizátorů veřejné dopravy Aleš Stejskal.
Změnu legislativy podporuje také Svaz dopravy či další autobusoví dopravci. Ti ale upozorňují, že je potřeba nové řidiče vychovávat. „Většina dnešních šoférů v předdůchodovém věku získala řidičský průkaz na vojně, to dnes neexistuje. Je proto potřeba přizpůsobit školství. Ideálním řešením je vznik učebního oboru, který zájemce na tuto profesi připraví,“ doplnil prezident Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech Daniel Adamka.
Umožnit osmnáctiletým řídit autobus není český experiment. K podobným úpravám přistoupilo například Nizozemsko, Německo, ale také třeba Švédsko.

Pokud úprava projde, mladí a začínající řidiči neusednou hned za volant velikého autobusu, ale mají řídit minibusy. Navíc linka nebude smět být delší než 50 kilometrů. „Tito řidiči budou mít vstupní profesní školení v rozšířeném rozsahu 280 hodin a ne pouze 140 hodin, jako ostatní,“ upřesnil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Obavy týkající se nevyježděnosti mladých řidičů jsou podle učitelů autoškol založené spíše na emocích. Chyb se dopouští i ti starší. „Zažil jsem ze své praxe spousty osmnáctiletých řidičů, kteří by mohli hned řídit autobus. Ale také jsem zažil nemálo čtyřicetiletých, kteří by raději řídit neměli,“ řekl už dříve předseda Asociace autoškol České republiky Aleš Horčička.