Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řídit internetovou agenturu je jako běh na 400 metrů

Praha /ROZHOVOR/ – Sám přiznává, že když klikne na nějaké internetové stránky, kromě obsahu začne odborným okem měřit i jejich vzhled a celkovou přehlednost. V jeho případě je to samozřejmé. Radovan Jelen stojí v čele jedné z našich největších internetových agentur FG Forrest. V příštím roce „Forresti" oslaví dvacet let a za tu dobu se mohou pochlubit klienty zvučných jmen a několika oceněními 
v prestižních soutěžích.

1.7.2015
SDÍLEJ:

Radovan Jelen se léta věnoval atletice. Dnes řízení agentury přirovnává k běhu na 400 metrů. Foto: archiv RJ

Jako firma jste začínali ve východočeském Hronově v garáži. Byla to garáž vlastní, či cizí? Měli jste větší strach o auto, které muselo logicky parkovat venku, nebo o to, že se vám to podnikání nepovede?

V roce 1996 to byl spíše takový sklep, takže bez auta 
a bez oken. Říkali jsme mu kostka a určitě byl tenkrát zdarma. Bylo to pro nás takové období temna, a to i z pohledu podnikání. Ve stejném roce vznikl Seznam.cz a tím se i firmy začaly zajímat 
o vlastní webové stránky. Začínali jsme vlastně s multimediálními prezentacemi na CD. Naučili jsme se tvořit grafiku, texty, video, animace a viděli jsme v tom budoucnost. Prvního velkého klienta jsme získali tak, že se nás zeptal, zda bychom takovou prezentaci uměli umístit i na internet. Takže náhoda.

Po 19 letech od startu podnikání jste dnes lídrem v tvorbě internetových stránek. Jací jsou vlastně Češi a české firmy při pohledu na jejich internetové stránky? Mají nějaké rezervy ohledně grafiky či obsahu?

Myslím si, že v tomto oboru dnes nejsou zásadní rozdíly mezi ČR a zbytkem světa. Umíme velmi rychle reagovat na nové trendy, které přicházejí ze zahraničí. Zároveň je na českém trhu dost společností, které se prosazují ve světové konkurenci třeba tím, že na internetu vytvořili zajímavý produkt nebo službu. Webové stránky dnes nejsou jen o prezentaci firem, ale plní různé cíle. Prodávají zboží, zajišťují interní komunikaci ve firmě, sbírají kontakty na zákazníky, pomáhají budovat značku a tak dále.

Co je podle vás nejdůležitější pro dobrou orientaci na webových stránkách? Co nás jako čtenáře stránek – třeba i podprahově – potěší?

Funkčnost, rychlost, přehlednost. Typický uživatel si chce prohlížet weby na různých zařízeních, takže nejenom na klasickém PC, ale i na tabletu či mobilu. Požaduje co nejrychleji získat očekávané informace a chce je 
v co nejjednodušší podobě. Tomuto se ve web developmentu věnují různí specialisté – obsahoví stratégové, designéři na použitelnost webů, grafici a programátoři. Tvorba části webu určené pro uživatele je však jen část z celého projektu. Technická část, která není vidět, je přitom mnohem rozsáhlejší. Technologicky dobře zpracovaný web neslouží pouze jako pěkná prezentace, ale může zákazníkovi výrazně pomoci zvýšit tržby i v jeho podnikání. Nejlépe to mohu ukázat na našich nedávných projektech www.fraus.cz nebo www.slevovyprodej.cz. Takové weby vypadají velmi jednoduše a přitom generují denní tržby až v jednotkách milionů korun.

Děláte pro velké i malé firmy. Mají na začátku jasnou vizi, co vlastně chtějí pomocí webových stránek sdělit, nebo je musíte „navést" na správnou cestu?

Pro nás není důležitá velikost klienta, ale jeho ambice být lídrem ve svém oboru. Přece jen budujeme dlouhodobý vztah, takže s některými klienty spolupracujeme 
i více než deset let. Nejraději máme ty, kteří mají vizi 
a potom nám nechají volnou ruku v realizaci. Patří mezi ně ČEZ, Komerční banka, McDonald´s, Rodinný pivovar Bernard, AC Sparta Praha a mnoho dalších.

Z vlastní zkušenosti se mi zdá, že firmy u nás své stránky moc neaktualizují a vypadají pak omšele a nevábně. Je to jen můj dojem, nebo i pohled odborníků?

Máte pravdu. Přitom tvorba kvalitního obsahu je jedním z nejdůležitějších prvků úspěšného webu. Ještě nedávno přitom hodně firem tvořilo obsah přizpůsoben hlavně pro vyhledávače, aby byli při hledání na prvním místě. Obsah se musí tvořit hlavně pro zákazníky, protože ti nakonec rozhodnou, co 
a kde nakoupí.

Kategorie sama o sobě je státní správa. Její weby často vypadají dosti zanedbaně, což nepůsobí zrovna dobře, máte na to stejný názor?

Věřím, že se to stále lepší. Sami jsme pro Pražskou informační službu loni spustili prezentaci www.prague.eu, která oslovuje zahraniční turisty. Denně na web přijde kolem 8 000 návštěvníků, dozvědí se všechno možné 
o Praze, mohou si on-line naplánovat výlety, přes e-shop objednat průvodce nebo koupit suvenýry. Hlavně je to ale musí nalákat k osobní návštěvě České republiky. To je ten pravý cíl, který lze měřit. Ostatní weby státních organizací ale moc nesleduji.

Když vy sám navštívíte internetové stránky, neprojevuje se 
u vás „profesní deformace"? Nezkoumáte jejich vzhled a zapomenete, co jste hledal?

Přesně tak. A taky hned píšu autorům své připomínky a náměty. Až pak si někdy uvědomím, že nejsem ve Forrestu.

FG si zakládá na tom, že má jen interní zaměstnance. Proč? Externisté se neosvědčili?

Postupně jsme k tomu tak dospěli. Na jednom webovém projektu pracuje najednou třeba až sedm lidí. Jde nám 
o rychlou týmovou spolupráci a na to se nám osvědčili výhradně interní zaměstnanci. Jsme také na sebe velmi nároční, takže najít správného parťáka je hodně složité. V tomto roce se situace na trhu práce hodně změnila 
a najít např. jednoho vývojáře trvá řadu měsíců. Máme štěstí na špičkové zaměstnance, kteří jsou respektováni komunitou ve svém oboru. Pokud si navíc ještě všichni interně „sednou" lidsky, tak je to ten správný základ našeho úspěchu.

Působíte ještě v regionu, ze kterého firma pochází?

Stále máme pobočky 
v Hradci Králové a Náchodě, čehož využívají zejména zaměstnanci, kteří pravidelně jezdí do východních Čech 
a mohou tak pracovat odkudkoliv, třeba i z domova. Nezapomínáme, odkud pocházíme. Za posledních pět let jsme jenom na Náchodsku věnovali 300 tisíc korun na charitu a sponzoring a dalších 200 tisíc korun vybrali sami zaměstnanci.

Vaším heslem je i snaha o to, aby vás práce bavila a zisk není až tak důležitý. Který typ činnosti je pro firmu jako FG nejvíce kreativní? Co si nejvíce užijete?

Když jsem nedávno dělal mezi Forresty anketu, co považují za svůj pracovní úspěch, v odpovědích se často v různých podobách opakovalo: "Mám možnost pracovat na projektech, které si sám vymyslím a mohu být 
u nich až do jejich spuštění. A to všechno s kolegy, se kterými chci spolupracovat". Hrdost na své projekty, to je ta pravá motivace. Když pak obdržíme ještě nějaké odborné ocenění, kterých máme za ty roky přes padesát, tak je to jen příjemný bonus navíc. Snažíme se společně relaxovat a potkávat se i mimo práci. Letos jsme sjížděli Vltavu na raftech, vyšli na Sněžku, jezdíme pravidelně na cyklovýlety. Tohle považuji za velmi důležité. Ale ten zisk určitě taky všichni pečlivě sledujeme, protože čtvrtina je na konci roku rozdělena mezi zaměstnance.

Vypadá to, jakoby všichni Forresti museli být i sportovci. Vy sám aktivně sportujete?

Asi máme štěstí, ale většina zaměstnanců si ráda tělo protáhne. Já jsem se věnoval jedenáct let čtvrtce, ale nyní už běhám jen pro zdraví a dobrý pocit. Dnes bych řekl, že řídit internetovou agenturu je jako běh na 400 m. Žádný rychlý výsledek bez dlouhodobé dřiny, ale vytrvalost a stálý výkon na 100 procent. 

Autor: Redakce

1.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Zlaté cihly (zlato)
1 7

Centrální banky mají v trezorech pětinu zlata. Česko jde proti proudu

Karla Šlechtová v superdebatě Deníku.
20

Plán ministryně obrany? Šlechtová se chce zaměřit na vybavení a platy vojáků

AKTUALIZUJEME

OBRAZEM: Na jihu Čech vázne provoz, sníh udělal ze silnic klouzačky

/VIDEA/ Teploty pod nulou a v některých místech kraje vytrvale sněží. Tak vypadalo pondělní ráno, do kterého museli vyrazit i řidiči.

Kauza privatizace Mostecké uhelné: Soudy neodblokovaly zabavené peníze

Soudy neodblokovaly peníze zabavené při vyšetřování privatizace Mostecké uhelné společnosti (MUS). Neúspěšně o to požádala dědička po zemřelém miliardáři Luboši Měkotovi. Uvedl to dnes server Hlídacípes.org.

Rusko opustí kontrolní misi v Donbasu. Ukrajinci se prý chovají neuctivě

Ruské ministerstvo zahraničí dnes oznámilo odchod svých vojáků ze Společného střediska pro kontrolu a koordinaci (SCKK), které sdružuje několik desítek důstojníků ruské i ukrajinské armády. Hlavním důvodem nečekaného kroku Rusů je údajně nevhodné chování ukrajinské strany.

AKTUALIZOVÁNO

Ženu v Jihlavě zastřelil zřejmě exmanžel. Svůj čin plánoval, tvrdí policie

Za vraždou, která se odehrála v pátek v jihlavské Slavíčkově ulici, opravdu nejspíše stojí bývalý manžel zemřelé podnikatelky. Ženu zasáhlo nejméně šest ran. Střelnou zbraň se však doposud nepodařila najít. Muž spáchal sebevraždu jinou zbraní.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT