Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řídit internetovou agenturu je jako běh na 400 metrů

Praha /ROZHOVOR/ – Sám přiznává, že když klikne na nějaké internetové stránky, kromě obsahu začne odborným okem měřit i jejich vzhled a celkovou přehlednost. V jeho případě je to samozřejmé. Radovan Jelen stojí v čele jedné z našich největších internetových agentur FG Forrest. V příštím roce „Forresti" oslaví dvacet let a za tu dobu se mohou pochlubit klienty zvučných jmen a několika oceněními 
v prestižních soutěžích.

1.7.2015
SDÍLEJ:

Radovan Jelen se léta věnoval atletice. Dnes řízení agentury přirovnává k běhu na 400 metrů. Foto: archiv RJ

Jako firma jste začínali ve východočeském Hronově v garáži. Byla to garáž vlastní, či cizí? Měli jste větší strach o auto, které muselo logicky parkovat venku, nebo o to, že se vám to podnikání nepovede?

V roce 1996 to byl spíše takový sklep, takže bez auta 
a bez oken. Říkali jsme mu kostka a určitě byl tenkrát zdarma. Bylo to pro nás takové období temna, a to i z pohledu podnikání. Ve stejném roce vznikl Seznam.cz a tím se i firmy začaly zajímat 
o vlastní webové stránky. Začínali jsme vlastně s multimediálními prezentacemi na CD. Naučili jsme se tvořit grafiku, texty, video, animace a viděli jsme v tom budoucnost. Prvního velkého klienta jsme získali tak, že se nás zeptal, zda bychom takovou prezentaci uměli umístit i na internet. Takže náhoda.

Po 19 letech od startu podnikání jste dnes lídrem v tvorbě internetových stránek. Jací jsou vlastně Češi a české firmy při pohledu na jejich internetové stránky? Mají nějaké rezervy ohledně grafiky či obsahu?

Myslím si, že v tomto oboru dnes nejsou zásadní rozdíly mezi ČR a zbytkem světa. Umíme velmi rychle reagovat na nové trendy, které přicházejí ze zahraničí. Zároveň je na českém trhu dost společností, které se prosazují ve světové konkurenci třeba tím, že na internetu vytvořili zajímavý produkt nebo službu. Webové stránky dnes nejsou jen o prezentaci firem, ale plní různé cíle. Prodávají zboží, zajišťují interní komunikaci ve firmě, sbírají kontakty na zákazníky, pomáhají budovat značku a tak dále.

Co je podle vás nejdůležitější pro dobrou orientaci na webových stránkách? Co nás jako čtenáře stránek – třeba i podprahově – potěší?

Funkčnost, rychlost, přehlednost. Typický uživatel si chce prohlížet weby na různých zařízeních, takže nejenom na klasickém PC, ale i na tabletu či mobilu. Požaduje co nejrychleji získat očekávané informace a chce je 
v co nejjednodušší podobě. Tomuto se ve web developmentu věnují různí specialisté – obsahoví stratégové, designéři na použitelnost webů, grafici a programátoři. Tvorba části webu určené pro uživatele je však jen část z celého projektu. Technická část, která není vidět, je přitom mnohem rozsáhlejší. Technologicky dobře zpracovaný web neslouží pouze jako pěkná prezentace, ale může zákazníkovi výrazně pomoci zvýšit tržby i v jeho podnikání. Nejlépe to mohu ukázat na našich nedávných projektech www.fraus.cz nebo www.slevovyprodej.cz. Takové weby vypadají velmi jednoduše a přitom generují denní tržby až v jednotkách milionů korun.

Děláte pro velké i malé firmy. Mají na začátku jasnou vizi, co vlastně chtějí pomocí webových stránek sdělit, nebo je musíte „navést" na správnou cestu?

Pro nás není důležitá velikost klienta, ale jeho ambice být lídrem ve svém oboru. Přece jen budujeme dlouhodobý vztah, takže s některými klienty spolupracujeme 
i více než deset let. Nejraději máme ty, kteří mají vizi 
a potom nám nechají volnou ruku v realizaci. Patří mezi ně ČEZ, Komerční banka, McDonald´s, Rodinný pivovar Bernard, AC Sparta Praha a mnoho dalších.

Z vlastní zkušenosti se mi zdá, že firmy u nás své stránky moc neaktualizují a vypadají pak omšele a nevábně. Je to jen můj dojem, nebo i pohled odborníků?

Máte pravdu. Přitom tvorba kvalitního obsahu je jedním z nejdůležitějších prvků úspěšného webu. Ještě nedávno přitom hodně firem tvořilo obsah přizpůsoben hlavně pro vyhledávače, aby byli při hledání na prvním místě. Obsah se musí tvořit hlavně pro zákazníky, protože ti nakonec rozhodnou, co 
a kde nakoupí.

Kategorie sama o sobě je státní správa. Její weby často vypadají dosti zanedbaně, což nepůsobí zrovna dobře, máte na to stejný názor?

Věřím, že se to stále lepší. Sami jsme pro Pražskou informační službu loni spustili prezentaci www.prague.eu, která oslovuje zahraniční turisty. Denně na web přijde kolem 8 000 návštěvníků, dozvědí se všechno možné 
o Praze, mohou si on-line naplánovat výlety, přes e-shop objednat průvodce nebo koupit suvenýry. Hlavně je to ale musí nalákat k osobní návštěvě České republiky. To je ten pravý cíl, který lze měřit. Ostatní weby státních organizací ale moc nesleduji.

Když vy sám navštívíte internetové stránky, neprojevuje se 
u vás „profesní deformace"? Nezkoumáte jejich vzhled a zapomenete, co jste hledal?

Přesně tak. A taky hned píšu autorům své připomínky a náměty. Až pak si někdy uvědomím, že nejsem ve Forrestu.

FG si zakládá na tom, že má jen interní zaměstnance. Proč? Externisté se neosvědčili?

Postupně jsme k tomu tak dospěli. Na jednom webovém projektu pracuje najednou třeba až sedm lidí. Jde nám 
o rychlou týmovou spolupráci a na to se nám osvědčili výhradně interní zaměstnanci. Jsme také na sebe velmi nároční, takže najít správného parťáka je hodně složité. V tomto roce se situace na trhu práce hodně změnila 
a najít např. jednoho vývojáře trvá řadu měsíců. Máme štěstí na špičkové zaměstnance, kteří jsou respektováni komunitou ve svém oboru. Pokud si navíc ještě všichni interně „sednou" lidsky, tak je to ten správný základ našeho úspěchu.

Působíte ještě v regionu, ze kterého firma pochází?

Stále máme pobočky 
v Hradci Králové a Náchodě, čehož využívají zejména zaměstnanci, kteří pravidelně jezdí do východních Čech 
a mohou tak pracovat odkudkoliv, třeba i z domova. Nezapomínáme, odkud pocházíme. Za posledních pět let jsme jenom na Náchodsku věnovali 300 tisíc korun na charitu a sponzoring a dalších 200 tisíc korun vybrali sami zaměstnanci.

Vaším heslem je i snaha o to, aby vás práce bavila a zisk není až tak důležitý. Který typ činnosti je pro firmu jako FG nejvíce kreativní? Co si nejvíce užijete?

Když jsem nedávno dělal mezi Forresty anketu, co považují za svůj pracovní úspěch, v odpovědích se často v různých podobách opakovalo: "Mám možnost pracovat na projektech, které si sám vymyslím a mohu být 
u nich až do jejich spuštění. A to všechno s kolegy, se kterými chci spolupracovat". Hrdost na své projekty, to je ta pravá motivace. Když pak obdržíme ještě nějaké odborné ocenění, kterých máme za ty roky přes padesát, tak je to jen příjemný bonus navíc. Snažíme se společně relaxovat a potkávat se i mimo práci. Letos jsme sjížděli Vltavu na raftech, vyšli na Sněžku, jezdíme pravidelně na cyklovýlety. Tohle považuji za velmi důležité. Ale ten zisk určitě taky všichni pečlivě sledujeme, protože čtvrtina je na konci roku rozdělena mezi zaměstnance.

Vypadá to, jakoby všichni Forresti museli být i sportovci. Vy sám aktivně sportujete?

Asi máme štěstí, ale většina zaměstnanců si ráda tělo protáhne. Já jsem se věnoval jedenáct let čtvrtce, ale nyní už běhám jen pro zdraví a dobrý pocit. Dnes bych řekl, že řídit internetovou agenturu je jako běh na 400 m. Žádný rychlý výsledek bez dlouhodobé dřiny, ale vytrvalost a stálý výkon na 100 procent. 

Autor: Redakce

1.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Rozvoz Léčiv Brno 27 000 Kč

Rozvoz Léčiv Dopravní společnost s celorepublikouvou působností přijme pro pobočku Brno do oddělení rozvozu léčiv řidiče sk. B na firemní dodávkové vozidlo. Nástup možný ihned.

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 12 000 Kč

Svářeči SVÁŘEČ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 12000 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: 9.9.2015/vyučen technický obor zámečník nebo svářeč. Svářeč praxe 3 roky, svářečské zkoušky technologie MIG, MAG, nebo TIG., Osobní schůzku nutno předem domluvit telefonicky na tel. 775 401 554 . Adresa kontaktu: Mezníkova 262/2 Brno Žabovřesky.. Pracoviště: Dvanáctka s.r.o. - provozovna /areál signum/, Nádražní, č.p. 32, 693 01 Hustopeče u Brna. Informace: Volodymyr Dolynskyy, +420 775 401 554.

Zdravotnictví - Zdravotní sestra 24 000 Kč

Jsme domov se zvláštním režimem pro seniory s různými typy stařeckých demencí. Hledáme zdravotní sestru - ideálně se zkušenostmi s geriatrickými či psychiatrickými pacienty (možno i na zkrácený úvazek). Směny: 12hodinnové pouze denní (+ víkendy, svátky).

Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Ostatní pracovníci ostrahy a 18 000 Kč

Ostatní pracovníci ostrahy a bezpečnostních agentur OSTRAHA PRODEJNY LIDL, PENNY. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: 20.7/11.5.2016 - příjemné vystupování, trestní bezúhonnost, spolehlivost, dochvilnost, základní vzdělání, jednosměnný provoz. KONTAKT: Škubalová Iveta, tel.: 775 872 835, VYDÁVAT POUZE INFORMACI, Místo výkonu práce: Břeclav. Pracoviště: Pharm invest s.r.o. - provoz 1 břeclav, třída 1. máje, č.p. 3255, 690 02 Břeclav 2. Informace: Iveta Škubalová, +420 775 872 835.


První školní den prince George
2 9

Princ George slaví páté narozeniny. Dostal nový portrét a speciální minci

Ministr zdravotnictví Vojtěch poskytl v Praze rozhovor Deníku.
4 6

Vláda zruší jedenáct specializačních oborů pro zdravotníky, sedm zavede

Krkonoše mají novou atrakci. Pecka láká na devět metrů vysoké paroži i koloběžky

/VIDEO/ V nadmořské výšce 1062 metrů nad mořem vyrostla originální novinka s úžasným výhledem na Krkonoše i pohledem do zákoutí přírody.

Andrej Babiš: Trump mluví podobně jako já, mně to vyhovuje

/ROZHOVOR/ Po 264 dnech od loňských voleb do Poslanecké sněmovny se Česká republika dočkala menšinové vlády s důvěrou. Tvoří ji hnutí ANO a ČSSD s podporou komunistů.  Svoji misi nezačala zrovna ideálně, kvůli plagiátorství ji museli pár dní po jmenování opustit dva ministři, post šéfa diplomacie provizorně zastává šéf vnitra Jan Hamáček. 

Generální ředitel Fortuny David Vaněk: Máme zájem o férový fotbal

/ROZHOVOR/ Hraje fotbal, kouká na fotbal a pro zpestření si vsadí na fotbal. Aby ne: David Vaněk je generálním ředitelem Fortuny. Právě 43letý byznysmen stál za myšlenkou spojit jméno této společnosti s tuzemským sportem číslo 1.

Muž držel v americkém supermarketu 50 rukojmí. Jedna žena zemřela

Smrtí jedné ženy skončil sobotní incident v americkém Los Angeles, při němž ozbrojený útočník držel v supermarketu jako rukojmí přibližně 50 lidí. Osmadvacetiletý muž se po třech hodinách polici vzdal, motiv jeho činu zatím není znám.  

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT