Včera o něm na hospodářském výboru měli jednat poslanci. Nakonec jej však z časových důvodů odložili. Jak ale Deníku prozradil zdroj, vláda má v tomto směru již připraveno usnesení, kterým do českého právního řádu tento pojem zanese. „Teprve poté se může diskutovat o tom, jak konkrétně se tyto firmy podpoří,“ uvedl.

Podle informací, které se objevily v médiích, se má návrh týkat společností, v nichž nadpoloviční většinu vlastní členové jedné rodiny.

Podle časopisu Ekonom se má návrh týkat i živnostníků v okamžiku, kdy se na podnikání podílejí minimálně dva příbuzní, například manželé či rodiče s dětmi.

Pekárny i autodílny

Výhody by tak mohly získat velké výrobní podniky, ale i malé firmy. tedy například pekárničky, autodílny nebo prodejny. Na zavedení „rodinných firem“ do českého práva tlačí především Asociace malých a středních podniků a živnostníků.

„Jsou stabilnější v době krize. Rodina, která ji spravuje, má jiné priority než běžný manažer,“ říká prezident Asociace Karel Havlíček. „Majitelé jsou s ní totiž svázáni a nahlížejí na ni jako na něco, co odkážou svým dětem, zatímco manažer se může sebrat, jít dál a klidně ji nechat padnout,“ dodává.

Rodinné firmy tvoří základ podnikání v regionech, kam velké korporace málokdy zabloudí. Často ve svém sídle také investují v rámci charity, a to do projektů, o které velcí dárci nejeví zájem.

Méně šikany

V okamžiku, kdy se pojem ocitne v českém právním řádu, budou moci rodinné firmy podle něj stabilněji podnikat. „Zásadně se zjednoduší zaměstnávání rodinných příslušníků,“ říká Havlíček. 

V současnosti má právo po nich inspekce práce požadovat pracovní smlouvu,a v okamžiku, kdy ji nemají, dát firmě vysoké pokuty.

„Rodinné firmy by navíc mohly dostat podporu v okamžiku, kdy investují zisky zpět do podnikání,“ míní Havlíček. Například ve Španělsku si mohou odečíst z daní průměrnou úrokovou sazbu, která je na trhu.

Navíc řada zákazníků má k rodinným firmám větší náklonnost, protože jim to dává záruku určité kvality, za niž jejich majitelé ručí svým jménem. „Pomohlo by jim to i v reklamě,“ dodal Havlíček.