Píšou to dnešní Hospodářské noviny (HN). Roman měl konkrétně vztah k firmám Artwick Investments z Britských Panenských ostrovů a The California Trust z Kajmanských ostrovů, které byly podle dokumentů zveřejných v pátek Mladou frontou dnes (MfD) podílníky Appianu.

„Během působení ve Škodě jsem měl vazby na společnosti, které jmenujete. Opustil jsem je však před nástupem do ČEZ. Tyto firmy však neměly žádný vlastnický ani ovládající vztah ke Škodě,“ uvedl v e-mailovém rozhovoru pro HN Roman.

Roman před příchodem do ČEZ vedl Škodu a jako manažer najatý státem ji připravoval k privatizaci. Poté ji zprostředkovaně ovládly firmy, ke kterým Roman pro HN přiznal vazby. Z dokumentů zveřejněných MfD navíc vyplývá, že Romanovo angažmá v nich trvalo i po jeho příchodu do ČEZ. To by pravděpodobně znamenalo silný střet zájmů, protože ČEZ dělal se Škodou mnohamiliardové obchody.

Tvrdí, že vazby přerušil

Roman ale tvrdí, že vazby se zmiňovanými firmami přerušil ihned po svém příchodu do ČEZ. Argumentuje i dopisy, v nichž právníci zastupující skupinu Appian stvrzují, že ani akcionáři, ani beneficienti Artwicku nikdy v mateřské firmě Škody nedrželi vlastnický podíl. Roman sám navíc podle nich nikdy Škodu přímo vlastnicky nekontroloval.

Roman by se však dopustil sporného jednání i v případě, že by Artwick opustil ještě před prodejem Škody Appianu. „Pokud by najatý manažer měl v době privatizace vazbu na společnost, která jím spravovanou firmu privatizovala, mohlo by se jednat o střet zájmů. Takovou vazbu měl minimálně oznámit majiteli, tedy státu. Další posouzení by záleželo i na tom, jestli privatizace proběhla standardně, nedošlo ke zvýhodnění kupujícího, nestandardním podmínkám nebo výši ceny,“ sdělil HN právník Bohumil Havel, autor připravovaného zákona o obchodních korporacích.

Vztah Romana ke Škodě nyní začíná šetřit protikorupční policie. Současný šéf ČEZ Daniel Beneš má na pokyn ministra financí prověřit smlouvy ČEZ se Škodou.