Ropid chce využít pro plánování veřejné dopravy podobná data, která používají dnes od mobilních operátorů například některá letiště či aerolinky: jde o anonymní soubory informací, které ukazují hlavní přepravní proudy lidí.

„Budou to pro nás zcela nová data. V dopravních průzkumech zjišťujeme jen přesuny lidí na stávajících linkách, ale ne například, kde je skutečný začátek a konec jejich cesty,“ vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Ropid tak může zjistit, že v některých relacích jezdí lidé veřejnou dopravou zbytečně oklikou nebo raději autem, protože cesta MHD je delší. „Dozvíme se, odkud lidé jezdí a jak. Pro plánování dopravy jsou to klíčová data,“ dodal Drápal. Podle něj budou informace novější a výrazně přesnější pro projektování veřejné dopravy než dosud. Zahrnout mají nejen přesuny veřejnou dopravou, ale i autem.

Data jsou anonymní

V první fázi má dojít k vytvoření systému, který bude umět data od mobilních operátorů zpracovat. Praha už si využití těchto dat vyzkoušela v roce 2016, kdy zkoumala podle informací od mobilních operátorů, kde se pohybuje po Praze nejvíce lidí. Kolem oběda dosahoval nejvyšší hustoty Anděl následovaný oblastí Vodičkovy ulice. Údaje z monitoringu, který si nechala Praha zpracovat, může město využít při přípravě metropolitního plánu nebo při rozvoji Pražské integrované dopravy.

Podle Lucie Jungmannové z O2 má dnes mobilní telefon prakticky každý a díky přihlašování jednotlivých SIM karet na vysílače mobilního signálu v různých lokalitách je možné zjistit například to, kde se lidé pohybují nejčastěji.

„Tyto informace jsou dnes již poměrně běžně využívány například při plánování dopravy. Vždy se však jedná o anonymní agregovaná data, ze kterých není možné rozpoznat chování konkrétního zákazníka,“ řekla Jungmannová.

Ropid má podle zveřejněné smlouvy získat dotaci 52 milionů korun na projekt z Operačního programu Praha - pól růstu ČR. Dodavatele dat i systému bude teprve Ropid soutěžit.