Podle vyjádření zástupců firmy MERO, která ropovod provozuje, je stanice v hodnotě přesahující 200 milionů korun v současné době nejmodernějším zařízením svého druhu v Evropě. Zařízení má především zvýšit energetickou bezpečnost České republiky.

„Otevření této stanice významně zvyšuje energetickou bezpečnost a nezávislost České republiky v zásobování ropou,“ uvedl generální ředitel společnosti MERO Jaroslav Pantůček. Kapacita ropovodu se připojením benešovické stanice zvýšila z 10 na 11,5 milionů tun ropy ročně. „Stanice usnadňuje údržbu ropovodu a spolu s novým řídícím systémem významně přispěje k optimalizaci jeho provozu v následujících letech,“ uvedl dále Pantůček.

Přečerpávací stanice v Benešovicích je plně automatická a její provoz je řízen dálkově z centrály. Zázemí zde mají dva pracovníci, kteří bdí nad přibližně stokilometrovým úsekem ropovodu IKL. „Kontrolujeme ropovod od Rozvadova po Mladotice na severním Plzeňsku,“ upřesnil technik Zdeněk Brácha.

Více pracovních sil zatím přečerpávací stanice nepotřebuje. Její provozovatel však uvažuje o výstavbě několika zásobníků v areálu v Benešovicích. „Je možné zde vybudovat například čtyři nádrže s kapacitou po dvaceti tisících litrech. Záleží na potřebách našich partnerů. Prozatím nám bylo doporučeno vybudovat zde jednu nádrž se strategickou zásobou,“ vyjádřil se provozně technický ředitel MERO Vít Tůma.

Nová pracovní místa?

Další investici v areálu by uvítala také obec Benešovice. „Stanice sice nestojí na našich pozemcích, s firmou ale spolupracujeme a snažíme se vzájemně si vyhovět,“ řekl nám starosta Benešovic Miroslav Janča. „Doufám, že se areál rozšíří, mohl by tak přinést nějaká nová pracovní místa,“ doufá starosta. Obec připravuje nedaleko přečerpávací stanice, v sousedství dálnice D5, průmyslovou zónu. S výstavbou infrastruktury chce začít příští jaro.

Že má nová přečerpávací stanice u Benešovic strategický význam pro ropnou nezávislost České republiky, potvrdil první náměstek ministra průmyslu a obchodu Tomáš Hüner, který se otevření stanice také zúčastnil. „V době plynové krize letos v zimě jsme si mohli uvědomit, co to znamená energetická bezpečnost. Výpadek dodávky ropy ropovodem Družba jsme zaznamenali loni a právě ropovod IKL tento výpadek pokryl. Proto je strategicky důležité, že vybudováním této stanice se může zvýšit objem ropovodu IKL,“ uvedl náměstek.

Společnost MERO ČR vlastní a spravuje oba ropovody, kterými se dopravuje ropa do České republiky. Starší ropovod Družba přepravuje ruskou ropu pro rafinérie v Litvínově a v Pardubicích, ropovod IKL je v bavorském Vohburgu napojen na evropský ropovod TAL, přivádějící ropu dovezenou po moři tankery do jadranského přístavu Terst. Ropovod IKL měří 347 kilometrů. Vede do Nelahozevsi na Centrální tankoviště ropy se sklady strategických zásob ropy a dále pak do rafinérie v Kralupech. MERO také skladuje veškeré strategické zásoby ropy pro Správu státních hmotných rezerv.