V květnu, kdy se otevíraly první zahrádky, výstav piva meziročně stoupl o devět procent. Naopak v červnu meziročně o pět procent klesl a v červenci zůstal s bídou na loňských číslech. U výčepních piv spotřeba dokonce mírně klesla.

Ilustrační foto
Tradiční oslavy Dny českého piva. Cílem je dohnat zanedbanou spotřebu

Vyplývá to z dat tzv. Pivního indexu, který vydává Český svaz pivovarů a sladoven (ČSPS). Svaz zveřejňuje pouze nárůsty a poklesy, absolutní čísla (v hektolitrech) se zveřejňují až na konci roku.  

InfografikaZdroj: Deník

Letní zahrádky ve vedru odrazovaly

„Český trh se vyvíjí přibližně stejně jako loni. Uvidíme, jak do výsledků promluví výsledky za celé léto. Je mýtus, že když je vedro, hospody a zahrádky jsou plné. Letní vedra, kdy teploty dosahovaly až 35 stupňů Celsia, lidi od návštěv spíše odrazovala,“ odhaduje výkonná ředitelka ČSPS Martina Ferancová.

Podle ní i letos pokračuje trend, kdy mírně stoupá spotřeba piva v obalech a proti tomu klesá výtoč v hospodách. Data navíc potvrzují, že Češi touží po speciálech. Jejich výstav například v červnu meziročně rostl o 19 procent. K tomu je navíc nutné přičíst pětiprocentní růst kategorie polotmavých a tmavých piv.

„Prodeje tmavých piv a hlavně speciálů u nás dlouhodobě rostou. Největší nárůst jsme zaznamenali v kategorii speciálních piv, kdy meziročně prodeje stouply o 31 procent ve všech druzích obalů od plechovky až po piva v sudu,“ potvrzuje Lumír Hyneček, ředitel pivovaru Litovel.

Do hospody přes mobil

Na pozvednutí pivní kultury se zaměří i Dny českého piva. Největší pivovarnický svátek startuje 26. září. Do akce se letos zapojí desítky pivovarů a stovky hospod. Svoje speciály už představily třeba Staropramen (extra chmelená 12) či Svijany (speciál Dux).

Hmoždíře u jeskyně Rakefet
Co bylo dřív, chleba nebo pivo? Archeologové objevili 13 tisíc let starý pivovar

Slavnosti letos více připomenou i to, proč je svatý Václav patronem pivovarníků. Seznam všech akcí se průběžně aktualizuje na internetu (dnyceskehopiva.cz) na Facebooku (Dny českého piva) a novinkou je i zapojení Google map, které budou lidi přímo přes mobil navádět ke konkrétním hospodám, ve kterých se konají akce v rámci oslav.

„Extra chmelená 12 je se Dny českého piva neodmyslitelně spjata. Právě u jejich příležitosti byla před několika lety poprvé uvařena,“ říká Petra Chovancová, manažerka značky Staropramen.

Ilustrační foto
Plzeňsko je rájem pivařů. Slavnosti zlatavého nápoje jsou v plném proudu