Které projekty vyhodnotila porota jako nejlepší?
Porota se setkala s desítkami zajímavých lidí, kteří v sobě našli touhu postavit se na vlastní nohy a odvahu prezentovat svůj projekt, čehož si osobně vážím. Hlavními kritérii hodnocení jsou nápad a myšlenka na podnikání v rámci daného konkurenčního prostředí, dlouhodobá udržitelnost, životaschopnost plánu a kvalita zpracování projektu.

V jakých oborech působí soutěžící nejčastěji?
Jsou z různých oborů podnikání – od gastronomie, módy, přes mobilní aplikace a nové přístupy ke vzdělání až po tradiční řemesla. Mnoho projektů se týká zdravého životního stylu a další stojí zase na ekologickém přístupu. Seznámili jsme se s inovativními projekty, jako jsou stany pro cyklisty, jejichž konstrukci tvoří kola, stavebnice, jejichž díly tvoří obaly vyrobené z cukrové třtiny a jsou certifikované jako hračky, nebo služba Reklamovat.cz, pomáhající spotřebitelům.

Hraje nějakou roli věk ve složení účastníků?
V podnikání věk primárně nehraje roli. Pokud v sobě někdo objeví podnikatelského ducha, musí si především věřit, že na trhu uspěje. Do Rozjezdů se hlásí studenti i lidé starší pětapadesáti let. Nejpočetněji zastoupenou věkovou skupinu tvoří lidé od 25 do 34 let. Potom následuje skupina 35–44 let. U vyšších věkových skupin se jedná o lidi, kteří si buď chtějí splnit dávnější záměry a začít podnikat na vlastní triko, nebo lidé, kteří třeba přišli o práci. U mladších žen tvoří významnou skupinu matky na rodičovské dovolené.

Vítězové získají ceny složené z přímé finanční podpory a balíčku různých služeb. Co z toho si cení nejvíce?
Možná to zní jako paradox, ale peníze jsou v tomto případě až na druhém místě. Obecně si soutěžící nejvíce cení bezplatných seminářů a individuálních konzultací, výherci pak cen, které jim pomohou v začátku podnikání. Vyhrávají například volání a mobilní internet na rok zdarma, regionální reklamní kampaň a internetovou propagaci nebo konzultace s investorem. Finanční výhru, která u celostátního vítěze činí až 250 000 korun, použijí většinou na vybavení.

Pomýšlíte už i na osmý ročník programu?
S ukončením 7. ročníku jsme zahájili přípravu dalšího. Každý rok si děláme na seminářích průzkum. Ten vyhodnotíme a podle těchto poznatků postupujeme. Základ zůstává ale stejný. Jsou to semináře na téma budování značky, podnikatelský a finanční plán, komunikace. Příští rok budeme pokračovat v individuálních konzultacích a jako velké téma přidáme sociální sítě. Víc neprozradím. Vše bude na webu Rozjezdů. Startujeme v lednu!
_____________________________________

Vítězové regionálních kol sedmého ročníku soutěže

Praha: Jana Humlová, Nebaleno – obchod s bezobalovou ekologickou drogerií
Jihočeský kraj: Alena Kučerová, Vílí stezka – dětské výukové programy v přírodní zahradě
Královéhradecký kraj: Jiří Šmejkal, Parametr studio – designový nábytek
Pardubický kraj: Josef Drobílek, Rybářský portál – informace pro rybáře
Moravskoslezský kraj: Tereza Vašnovská, Hry na chodník – dětské hry malované na betonové plochy
Zlínský kraj: Robert Hájek, sodová voda Baťovka 1897 – projekt navazuje na tradiční výrobu sodovky rodiny Baťů
Plzeňský kraj: Jiří Brož, Umělecké kovářství – obnovení rodinné kovárny v Holýšově –Kvíčovicích
Liberecký kraj: Barbora Lankašová, Aktivní žák – didaktické pomůcky
Olomoucký kraj: Tomáš Bednář, Kreativní slovník – kontextová výuka angličtiny pomocí slovních map
Jihomoravský kraj: Petr Šmíd, HoblHome – ručně vyráběná dřevěná prkénka
Kraj Vysočina: Dagmar Dušková, Dančiny dobroty – výroba mléčných produktů
Středočeský kraj: David Makovský, Our Love Challenges – originální kniha pro zamilované páry
Ústecký kraj: Anna Lorenzová, Karls Grill´n´bar – občerstvení postavené na lokálních surovinách
Karlovarský kraj: Jitka Tomanová, Vařím v ateliéru, maluju v kuchyni – výroba originálního porcelánu