Například šedesátník Tomáš zaplatil přes tři miliony korun za dřevostavbu se zahradou a bazénem. Vyučený zedník se domníval, že se obejde bez profesionálů. Našel pár drobných vad. Po čtvrt roce ho přepadly obavy a nechal si dům zkontrolovat od specializované firmy. Ta zjistila, že má poničenou statiku a stavbu drží pohromadě jen cihlový komín. Majiteli vyjednala odstoupení od smlouvy a vrácení plné částky.

Lidé často nevědí, že na základě občanského zákoníku platného od roku 2014 mají nárok na reklamování skrytých vad po dobu pěti let od nabytí nemovitosti. Podle spotřebitelské organizace dTest se na odborníky kvůli pomoci s reklamacemi nemovitých věcí obracejí jen výjimečně. Při  reklamování by přitom mohli ušetřit statisíce.

Skládka v Ďáblicích.
Komunální odpad v Česku přibývá. Lidé loni vytřídili jen 14 procent

Podle dTestu si noví vlastníci stěžují třeba na vlhkost zdí, která se objevila až řadu měsíců po koupi. Jiní zjistili až s příchodem zimy, že nefunguje radiátor. Lidé by se měli o svá práva přihlásit co nejdříve.

„I v tomto případě platí, že reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena ve lhůtě 30 dní od jejího uplatnění,“ řekl Deníku právní expert dTestu Lukáš Zelený. Pokud ji prodávající zamítne, musí rozhodnutí zdůvodnit. Jestliže spotřebitel nesouhlasí, doporučuje Zelený obrátit se na Českou obchodní inspekci či na soud. Tam je na prodávajícím, aby prokázal, že reklamovaná věc v okamžiku prodeje nebyla vadná.

Podle průzkumu uspořádaného v září společností Response Now na vzorku dvou stovek lidí, kteří zakoupili byt či rodinný dům po 1. lednu 2014, o možnosti reklamovat závady na nemovitosti do pěti let nevědí dvě třetiny lidí. Správný postup reklamování zná pouze šest procent kupců.

Ilustrační foto
Rekonstrukce: kdy je lepší úvěr ze stavebka a kdy hypotéka? Poradíme

Respondenti si stěžovali na nedostatky v zařízení bytů, v rozvodech elektřiny i vody a špatný stav zdí. Některým „pili krev“ noví sousedi, výjimečně dokonce i prodávající, od nichž si dům pořídili. Dojem, že zakoupili nemovitost bez vad, přitom zpočátku mělo téměř 60 procent respondentů.

„Když lidé objeví závadu u bot či telefonu, neváhají s reklamací ani vteřinu. Pokud objeví vady nemovitosti, obvykle se je neodvažují reklamovat, přestože na to mají zákonný nárok,“ dodal Michal Flachs ze společnosti Zdravá nemovitost, která se prověřováním domů a bytů zabývá. Lidé podle něj u běžných vad mohou na odškodnění obvykle vymoci deset až dvacet procent kupní ceny.

Byt. Ilustrační foto.
V Praze roste zájem o nájemní bydlení. Rostou ale i jeho ceny

Infografika nemovitosti.Zdroj: Redakce