Firma sice čerstvou akvizici potvrdila, odmítla však poskytnout jakékoli bližší informace. „Apple čas od času menší společnosti kupuje. Není však běžné, abychom s veřejností probírali své plány a obchodní záměry,“ stojí v tiskovém prohlášení.

Akonii se sídlem v Longmontu v Coloradu založila v roce 2012 skupina vědců, zabývajících se oblastí holografie. Původně se společnost specializovala především na holografické ukládání dat, později se však zaměřila na vývoj technologií pro rozšířenou realitu, tedy promítání digitálních dat na pozadí skutečného prostředí.

Podobný systém využívají například populární hry typu Pokémon Go. Uživatelé mobilních telefonů získávají přístup k rozšířené realitě prostřednictvím fotoaparátu, který snímá okolní prostředí, které software v telefonu doplní o digitální obsah.

Brýle místo obrazovek?

Technologické společnosti však mají v sektoru rozšířené reality daleko vyšší cíle v podobě brýlí, které dokáží promítat digitální data na průhledný povrch. „Naše technologie umožní výrobu tenkých průhledných chytrých čoček, které dokáží zobrazit živé a barevné obrazy v celém zorném poli,“ uvádí Akonia, které patří více než 200 patentů v oblasti holografických systémů a materiálů.

Není známo, kdy přesně k transakci došlo a jakou částku musel Apple za nákup nadějné firmy zaplatit. Podle CNBC se však představitelé Akonie za poslední půlrok stáhli do ústraní, což by naznačovalo, že k uzavření dohody došlo již v první polovině letošního roku.

Nákup místo vývoje

Nejedná se o první případ, kdy společnost odkoupila menší firmu a následně zužitkovala její technologie. V roce 2013 získal Apple izraelskou společnost PrimeSense, která vyvíjela 3D senzory. Apple tuto novinku použil poprvé u svého loňského modelu iPhone X, který díky ní dokáže rozpoznat obličej svého majitele.

Lze tedy předpokládat, že nákup Akonie má jasný cíl v podobě vlastních brýlí pro rozšířenou realitu. Tomu nahrávají i spekulace z loňského roku, kdy ekonomický portál Bloomberg informoval, že Apple podobné brýle vyvíjí a na trhu by se měly objevit již v roce 2020. Společnost tehdy odmítla zprávu komentovat.

Odkoupení Akonie je podle CNBC prvním jasným náznakem způsobu, jakým se chce Apple s výzvou v podobě rozšířené reality vypořádat. Cílem bude vytvořit krystalicky čistý optický displej natolik tenký a lehký, aby se dal použít pro výrobu zařízení o rozměrech klasických dioptrických brýlí, který ale zároveň nabídne dostatečně jasný ostrý obraz pro venkovní využití, určený pro masovou výrobu za relativně nízkou cenu.

Apple není první

Na trhu je v současné době několik modelů brýlí, které technologií rozšířené reality disponují. Příkladem jsou HoloLense společnosti Microsoft, nebo Magic Leap One start-upové firmy Magic Leap. Využívají však zatmavené čočky a jsou určeny výhradně pro použití v interiéru. Využívány jsou zejména softwarovými vývojáři a jejich ceny se pohybují v řádech tisíců dolarů, v přepočtu desetitisíců až statisíců korun.

Průkopníkem technologie rozšířené reality však zůstává společnost Google, která své Google Glass představila již před šesti lety. Časopis Time je dokonce označil za jeden z nejlepších vynálezů roku 2012. Užívání brýlí však vzbuzuje i obavy o bezpečnost (například při řízení motorových vozidel) a soukromí uživatelů.