Dálnice se propojí na hranici s polskou S3, která už je hotová. Na trase dálnice se nejprve začne budovat tříkilometrový úsek v Královci, který by měl být hotový v roce 2025. Celá dálnice z Trutnova na hranice má být hotová podle ŘSD v roce 2027.

„V České republice se účastníme mnoha výběrových řízení. Jsme velmi rádi, že ve výběrovém řízení na výstavbu D11 byla vybrána právě naše nabídka. V Polsku dokončujeme každý čtvrtý kilometr dálnic a rychlostních silnic,“ řekla Deníku mluvčí společnosti Budimex SA Diana Zyglewska.

Kde se v roce 2024 otevřou nové úseky dálnic a kde se začne stavět:

Výstavba dálnice D35 mezi Litomyšlí a Svitavami, září 2023. Ilustrační snímek
Dálnice v roce 2024: Podívejte se, kde otevřou nové úseky, kde se začne stavět

Půjde o mimořádně náročnou stavbu s dvěma půlkilometrovými tunely, 28 mosty a třemi mimoúrovňovými křižovatkami. Situaci zkomplikoval rozklad proti stavebnímu povolení, který podal spolek aktivistů Děti Země. 

„Věřím, že do konce roku bude rozklad vyřešen, jde o záležitost rozkladové komise Ministerstva dopravy,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Podle něj se na trase dokončuje majetkoprávní příprava a archeologický výzkum.

„Věc rozkladu byla v současné době postoupena rozkladové komisi ministra dopravy, která je poradním orgánem ministra při jeho rozhodování jako odvolacího orgánu ve správním řízení. Rozkladová komise po prostudování rozsáhlé spisové dokumentace a posouzení námitek odvolatele věc projedná a navrhne panu ministrovi rozhodnutí o rozkladu v souladu se zákonem. S rozhodnutím ministra dopravy pak budou seznámeni účastníci řízení i dotčená veřejnost prostřednictvím veřejné vyhlášky vyvěšené na úřední desce Ministerstva dopravy,“ vysvětlil mluvčí Ministerstva dopravy Filip Medelský.

Česko-polská hranice v Královci. Poláci mají svoji dálnici hotovou, Češi ještě nezačali stavět:

Zdroj: Deník/Jan Braun

Budimex nabídl v tendru nejnižší cenu 11,352 miliardy korun. Původně odhadovaná cena před vypsáním tendru byla 13,078 miliardy korun. Do tendru se přihlásilo šest firem. Pět z šesti nabídek bylo pod odhadovanou cenou 13 miliard korun. Druhá firma v pořadí, česká MI Roads (Metrostav Infrastructure), nabídla 11,7 miliardy korun, o 358 milionů více než Budimex. Nejvyšší nabídku podala jedna z českých stavebních firem - 14,7 miliardy korun. Po ukončení tendru prověřovala jednotlivé nabídky hodnotící komise.

ŘSD už také vybralo jako stavební dozor na stavbě dálnice D11 z Trutnova do Královce sdružení firem Infram a Pragoprojekt. Hodnota prací je 121 milionů.

Největší polská firma

Budimex S.A. je největší polská stavební firma s historií od roku 1968. Zaměřuje se na stavební a developerský trh. Firma nabídla nejnižší cenu i pro úsek D35 Džbánov - Litomyšl.

„Zakázky dokončujeme včas či dokonce s předstihem. Nemám tedy žádné obavy, jak bude vypadat naše expanze na český trh. Po dvou letech, kdy jsme se na český trh rozhodli vstoupit, jsme podali 32 nabídek za více než 65 miliard korun. Ve třech tendrech včetně dálnice D11 jsme přitom skončili na prvním místě. Věříme tedy, že vše půjde podle plánu a za necelý měsíc budou moci práce na dálnici D11 k polským hranicím začít,“ řekl ředitel pobočky Budimexu v České republice Adam Barszczynski.

Mapa trasy budoucí dálnice D11 z Trutnova do Královce.Mapa trasy budoucí dálnice D11 z Trutnova do KrálovceZdroj: ŘSD

Skupina Budimex S.A. zahrnuje šest společností působících v různých sektorech infrastruktury: silnice, železnice, letiště, stavebnictví, energetika, průmyslové a ekologické výstavby. Firma má sedm tisíc zaměstnanců, díky kterým dokáže 80 procent svých zakázek dokončit před plánovaným termínem. Kromě Polska působí Budimex S.A. také v Německu, na Slovensku a v České republice.

Projekt komplikují aktivisté

Vydání pravomocného stavebního povolení zablokovali ekologičtí aktivisté z brněnského spolku Děti Země. Ti následně odmítli jednat s ŘSD o stažení rozkladu. „Odmítli jsme s ŘSD jednat, protože obsah rozkladu lze vyřídit poměrně rychle a snadno i bez toho,“ řekl Deníku předseda spolku Děti Země Miroslav Patrik. Rozklad obsahuje podle něj jen čtyři námitky procesního charakteru.

„Stačí dodržovat sliby o údajně prioritní stavbě a hlavně české zákony. Řešení je tedy na ŘSD a ministerstvu dopravy, nikoliv na Dětech Země, které stát na vady a rozpory stavebního povolení upozornily s podrobnými argumenty. Náš rozklad má ministerstvo dopravy jeden a půl měsíce, takže už o něm mohlo dávno rozhodnout,“ dodal Patrik.

Dopravní stavby často komplikují spory aktivistů s úřady:

Ilustrační foto. Výstavba dálnice D35 z Janova do Opatovce, srpen 2023.
Když se nestaví kvůli protestům. Podívejte se, kde v Česku drhne vznik dálnic

Děti Země v rozkladu proti stavebnímu povolení na D11 u Trutnova žádají do stavebního povolení uložit dvě nové podmínky o zavedení ekologického deníku a měření intenzit hluku do dvou let od zahájení zkušebního provozu. Chtějí také zahrnout chybějící požadavky závazného stanoviska EIA. Podle nich je nutné do spisu doložit závazné stanovisko ke zmírnění zásahu dálnice do okraje lesa.

„Ze stavebního povolení vyplývá, že dálnice se má stavět v letech 2024 až 2028, a že vinou ŘSD se řízení protáhlo o sedm měsíců. Pokud tedy může výstavba začít dříve, tak pro to musí investor s ministerstvem něco opravdu udělat, nikoliv napadat aktivní účast veřejnosti v řízeních. Například loni se jim podařilo zkoordinovat tři řízení tak, že od 20. prosince 2022 se mohla dálnice D1 Říkovice - Přerov začít stavět,“ připomněl ekologický aktivista.