I když není hradecké letiště zrovna frekventované, přesto má jeho slabý provoz dopad i na okolní stavby. Třeba na připravovanou severní tangentu, jejíž stavba by měla začít v roce 2028. Ta se ŘSD kvůli letišti z původně odhadované částky 1,6 miliardy (kalkulace z roku 2019) prodraží o dalších 500 milionů a u Hradce Králové vnikne čtrnáctý nejdelší tunel v republice.

„Původně se počítalo s tím, že kolem letiště povede severní tangenta po povrchu. Nakonec se ale ukázalo, že protínala ochranné pásmo letiště a například světla aut by mohla na letadla působit klamavě. Proto jsme museli projekt přepracovat a dopravu v okolí letiště na severní tangentě přesunout pod zem,“ informoval ředitel hradecké pobočky ŘSD Marek Novotný a dodal, že tunel, jehož délka je naplánovaná na 550 metrů, zvýší původní rozpočet na severní tangentu o půl miliardy korun.

Prioritní akce 

„Z pohledu ŘSD se však v případě severní tangenty jedná o prioritní akci a tak toto navýšení prošlo již i ekonomickou analýzou a čekáme na konečný verdikt centrální komise na ministerstvu dopravy,“ dodal Marek Novotný. Severní tangenta, která od ČKD v bezmála patnáctikilometrové délce bude odklánět z centra Hradce Králové hlavně kamionovou a zbylou tranzitní dopravu směřující na Rychnovsko, bude dle plánů ŘSD v režimu jeden plus jeden pruh.

„V některých úsecích však bude v režimu dva plus jedna,“ doplnil Marek Novotný a dodal, že ve stejný rok, jako mají začít práce na severní tangentě, by se měli dělníci vrhnout i na další hradecký obchvat – Jižní spojku. Tedy takřka tříkilometrovou čtyřproudovou trasu, jež propojí úsek od křižovatky Bláhovka v Kuklenách až po Hradubickou.

Nejdelší tunely v ČR (v metrech)

1. Bubenečský – 3091
2. Panenská – 2168
3. Strahovský – 2004
4. Komořanský 1937
5. Lochkovský – 1658
6. Brusnický – 1405
7. Mrázovka – 1298
8. Královopolský – 1258
9. Klimkovice – 1088
10. Dejvický – 1007
11. Pohůrka 1000 (předpoklad stavby rok 2022)
12. Radejčín – 620
13. Husovický – 585
14. Hradecký u letiště – 550 (Předpoklad stavby 2028)