„Největší dopad se odhaduje na sektor zpracování mléka – vývoz sušeného mléka, sušené syrovátky, sýru s modrou plísní, tvrdých sýrů a mraženého másla. Z dalších položek jsou to drůbeží a králičí maso, masné konzervy, paštiky 
a zmrzliny," vypočítalo ministerstvo.

Loni Česko vyvezlo do Ruska zemědělské zboží za 2,4 miliardy korun, což jsou 2,1 procenta celkového exportu do Ruska.

Postiženým zemědělcům přispěchala na pomoc Evropská komise. Mimořádně uvolnila asi 125 milionů eur, tedy téměř 3,5 miliardy korun. EU podpoří pěstitele téměř dvaceti druhů ovoce a zeleniny, mimo jiné mrkve, papriky, květáku, okurek, jablek, hrušek, hroznů nebo kiwi.

Už minulý týden ministr zemědělství Marian Jurečka vybídl státní a veřejnou správu, aby nákupem českých surovin do svých jídelen podpořila domácí zemědělce. Na tuto výzvu minulý týden reagoval Jihomoravský kraj a včera také Středočeský kraj. „Podporu českých potravinářů a zemědělců považuji v kraji za svoji prioritu," uvedl středočeský hejtman Miloš Petera po setkání s prezidentem Agrární komory ČR Miroslavem Tomanem.

Jednou z firem, které se musejí s ruským embargem potýkat, je i jihočeská Madeta. Kamiony s její nivou se musely na ruských hranicích otočit 
a přivézt sýr zpátky. Nakonec firma nivu prodala obchodním řetězcům v Česku.
Rusko by v sankcích mohlo ještě přitvrdit. Deník Vedomosti přišel s informací, že 
v případě dalších sankcí by Moskva mohla buď částečně, nebo úplně zakázat dovoz aut. Návrhy už byly odeslány ruskému prezidentu Vladimiru Putinovi ke zvážení.

Toto embargo by se však netýkalo aut, která zahraniční firmy v Rusku vyrábějí. Kromě české Škody Auto mezi ně patří třeba Volkswagen, Ford, Toyota nebo Hyundai. „O případných dopadech eventuálních dalších sankcí nebudeme v tuto chvíli spekulovat, v současné době běží výroba vozů Škoda v obou ruských závodech beze změny. Situaci však i nadále pozorně sledujeme 
a jsme také v úzkém kontaktu 
s příslušnými úřady," uvedl mluvčí mladoboleslavské automobilky Jozef Baláž.

Z ruských sankcí nemá obavy kolínská automobilka TPCA. „Exportní podíl námi vyráběných vozů do Ruska je velice nízký, takže sankce pro nás neznamenají naprosto žádné riziko," uvedl mluvčí firmy Radek Kňava.

Jak pomoci nahradit ruský výpadek má za úkol pracovní skupina pod vedením státního tajemníka Tomáše Prouzy. „Prioritou vlády je udržet pracovní místa. Doporučíme urychlit práci na kurzarbeitu," přiblížil Prouza.

Nové trhy by měli pomoci najít i zvláštní zemědělští diplomaté, posílena by měla být 
i ekonomická diplomacie, což přivítali zástupci zaměstnavatelských svazů.