Česko patří pro Rusy k nejatraktivnějším zemím, hned po Francii, Itálii a Španělsku. Na dotaz „Jakou zemi byste rád navštívil?“, odpovědělo osm procent Rusů, že ČR. S Českem si nejvíce spojují pivo, následují Praha a památky.

Podle Mojmíra Mikuly z CzechTourismu na další rozvoj ruské turistiky v ČR negativně působí vízová povinnost a zejména to, jak tuto překážku někteří Rusové vnímají. Přitom jen asi jeden a půl procenta Rusů vízum nakonec nedostane. „Ta šeptanda okolo ale způsobí to, že 16 procent Rusů vůbec o dovolené v ČR neuvažuje,“ uvedl Mikula.

Celkem 92 procent z 5000 dotazovaných Rusů v ČR lákají zachovalá historická města a památky, dál působí hlavní město Praha, příjemná atmosféra a také jídlo a pití. „Fantastický zážitkem je pro Rusy vepřové koleno,“ uvedl Mikula.

Jágr není pro Rusy symbolem Česka

Rusové podle Mikuly ale o ČR neslyší, informací je nedostatek. Většina českých reklam se týká piva, případně automobilky Škoda. Dokonce ani hokejista Jaromír Jágr není pro Rusy symbolem Česka.

Rusů do ČR jezdí každoročně asi půl milionu. Průměrně v zemi stráví sedm dnů a ročně v ČR utratí osm miliard korun. Dalších 16 procent Rusů podle výzkumu uvažuje o návštěvě ČR v dalších pěti letech.

CzechTourism doporučuje v dalších reklamách ukázat Rusům zbytek republiky, zejména mladí hledají autenticitu. Atraktivní může být třeba kostnice v Kutné Hoře nebo safari ve Dvoře Králové. Podle Martiny Vogelové z agentury se Rusové občas zmiňují, že Česko je „trochu nudné“. „Z výzkumu vyplývá obrovský zájem podívat se do regionů. Rusové si nejsou ale jisti, jaká je nabídka, chybí jim informace,“ uvedla Vogelová.

CzechTourism doporučuje oslovit například ruskou mládež. Pro ni ČR dostatečně atraktivní není. Vyhledávají zábavu, koncerty světoznámých zpěváků, kapel nebo festivaly. Starší páry by rády zažili romantiku například v Praze.