Vyplývá to ze zprávy o skutečné ztrátě jednotlivých linek dálkové dopravy, kterou musí České dráhy každoročně předkládat ministerstvu dopravy. Redakce ji získala na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Podle dokumentu skutečná ztráta dosáhla 4,163 miliardy korun, což je oproti roku 2017 navýšení o 83 milionů.

Nemilé překvapení

Vyšší ztráty jsou překvapivé. Vláda při zavádění státních slev argumentovala tím, že peníze vyplacené dopravcům za kompenzace svým způsobem zůstanou v systému, protože se o ně poníží prokazatelná ztráta. Tu ministerstvo a kraje doplácejí za provoz dálkových i regionálních vlaků. Teď se ukazuje, že nastal přesný opak.

České dráhy jen od září do prosince za slevy inkasovaly 844 milionů korun, jak ukazuje speciální aplikace serveru iRozhlas.cz dokumentující výplatu kompenzací všem dopravcům.

Průměrná ztráta na každý ujetý kilometr dálkového vlaku stoupla loni ze 125,6 Kč na 128,1 Kč. Největší objem peněz – 398 milionů korun – směřoval loni na Západní expresy a rychlíky do Klatov, vystřídaly tak na prvním místě linku Ex2 (Praha–Žili-na přes Vsetín), u které došlo ke snížení ztráty o pětinu.

Zajímavé je i meziroční srovnání ztrátovosti jednotlivých linek. České dráhy budou muset státu vysvětlovat některé navýšení nákladů. Jedním z příkladů je linka Ex3, která zahrnuje spojení Praha–Brno. I když počet cestujících na této trase dlouhodobě roste, Českým drahám zde loni stoupla ztráta. Ministerstvo dopravy se domnívá, že za nárůstem nákladů může být zvýšení odpisů kvůli nasazení rekonstruovaných vozů.

Extrémem loňského roku se staly rychlíky Praha–Ra-kovník. Za každý ujetý kilometr loni stát platil 310 korun. Taková částka se rovná zhruba osmi autobusům. Meziročně ztráta vlaků na této trase vzrostla o více než třetinu.

Konkurence na silnici

Za zvýšením ztráty může být větší konkurence autobusů, integrace se loni rozšířila až na Rakovnicko a autobus je většinou z Rakovníka do Prahy rychlejší a levnější, nebo také ukončení vlaků ve stanici Praha–Bubny kvůli opravě Negrelliho viaduktu.

„Hospodaření jednotlivých linek je počítáno ze skutečných nákladů a výnosů realizovaných v příslušném roce na dané lince,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Ministerstvo ale velké výkyvy ve ztrátě některých linek bude chtít vysvětlit. „Vzhledem k tomu, že neznáme detailnější rozpad ztráty na jednotlivé položky, požádali jsme v souladu se smlouvou dopravce o doložení výkazů nákladů a výnosů za rok 2018 podle jednotlivých linek,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.