V Česku je dnes v provozu zhruba stovka elektromobilů, které využívají síť 159 dobíjecích stanic. Tato zařízení jsou vybavena takzvaným pomalým dobíjením. Nabití vozu u takové stanice trvá kolem šesti hodin. Podle Kuželky je výrobek ABB elektrická benzinová pumpa.
Pražská energetika letos v únoru začala s budováním sítě dobíjecích stanic. Naprostá většina bude vybavena pomalým nabíjením. Brzy spustí další poblíž centra města, jedná i s některými obchodními domy, kde by měly dobíjecí stanice vyrůst. Do konce roku jich chce mít asi 20. "U rychlodobíjecí stanice zatím vybíráme lokality. Bude instalována buď na některé z velmi frekventovaných silnic Prahy, nebo poblíž sídla naší firmy ve Vršovicích," řekl mluvčí PRE Petr Holubec.

Půl roku testování

Firma bude provoz půl roku testovat. Po tuto dobu bude nabíjení pro klienty zdarma. "Potřebujeme zjistit, co to udělá s energetickou sítí, jak se bude chovat nabíjení aut," uvedl Holubec. Po vyhodnocení dat se firma rozhodne, jak bude do dalších rychlonabíjecích stanic investovat. Pořízení jedné stojí asi milion korun.

PRE není v investicích do rozvoje sítě dobíjecích stanic v ČR jediná. Nedávno oznámil záměr postavit v tuzemsku přes 50 dobíjecích stanic i ČEZ. Stanice mají být umístěny například u obchodních center či na veřejných parkovištích. Několik stanic provozuje také E.ON.

Podle odborníka na elektromobilitu ze společnosti Schrack Petra Jahody je elektromobilita v Česku stále ještě v plenkách. Například v Rakousku bylo před rokem v provozu 40.000 elektromobilů. Aktuálně je u jižních sousedů k dispozici kolem 3000 přípojných míst. První "elektromobily" podle Jahody v Rakousku jezdily už koncem 19. století. "Tyto auta byly vlastně drožky na elektrický pohon, které se dobíjely před Sachrovou cukrárnou, tedy v centru veškerého vídeňského dění," uvedl Jahoda. Hrobařem prvních let vývoje "elektromobility" bylo podle něj zahájení sériové výroby vozů se spalovacími motory ve Fordově závodě.

Čtěte také: Praha má první tři nabíjecí stanice pro elektromobily