Takzvaný národní tarif je předpokladem chystané liberalizace dotované železnice, aby nedošlo k rozložení sítě podle toho, jak si tratě v soutěžích rozdělí jednotliví dopravci. Bude jednotný pro všechny vlaky v závazku veřejné služby, dopravcům ale zároveň bude ponechána volnost nabízet i vlastní ceny.

„Dopravci budou muset uznávat cenu danou národním tarifem, zároveň budou moci nabízet i cenu tržní. Komerční ceny nebudou omezeny nad rámec cenové regulace, tržby budou u takzvaných netto smluv rizikem dopravce,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. Ministerstvo přitom předpokládá, že dopravci v honbě za cestujícími budou na uzavřených relacích nabízet spíše nižší ceny, než určí národní tarif.

Konkrétnější podobu dostává i zajištění celého systému. Ministerstvo dopravy již odeslalo do meziresortního připomínkového řízení materiál o postupu přípravy. Po vládě teď chce souhlas, aby mohly začít spolupracovat dva státní podniky: Cendis patřící pod ministerstvo dopravy a Státní pokladna spadající pod ministerstvo financí.

Podle návrhu by měl Cendis vytvořit kompletní systém pro národní tarif a následně ho pak provozovat, systém by běžel na hardwaru Státní pokladny. Ministerstvo podle zprávy počítá s tím, že tvorba systému a jeho provoz do roku 2025 bude stát 210 milionů korun. Samotný systém vyjde na 90 milionů korun.

Spuštění národního tarifu je sladěno s vládním harmonogramem soutěží o dotované vlakové linky. V prvním balíku jsou rychlíky na tratích Pardubice–Liberec, Praha–Ústí nad Labem–Chomutov–Cheb a Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc. Vítězové soutěží by zde měli vyjet koncem roku 2020. Národní tarif bude závazný i pro regionální železnici.