„To je ideální stav. Může ovšem nastat situace zcela opačná. V tomto případě časový scénář popsat neumím, protože lhůty a rozhodnutí předjímat nelze," říká v rozhovoru pro Deník Jiří Švorc.

Zahájení se tedy může protáhnout o další měsíce?
Když nezačneme letos v říjnu, tak přes zimu lze začít jen s nějakými přípravnými pracemi mimo vlastní těleso dálnice. Musí být totiž zachována zimní údržba.

Který z pěti úseků se začne opravovat jako první?
V tuto chvíli máme tři právoplatná stavební povolení. Čtvrté a páté brzy nabude právní moci, protože tam už není žádných „nepřátel". Teď záleží na tom, jestli v jednotlivých úsecích proběhnou nějaká odvolání během výběrového řízení. V ideálním případě v říjnu zahájíme práce na čtyřech úsecích.

Na jakých úsecích bude rekonstrukce nejsložitější?
Z technického pohledu 
v úsecích, kde jsou velké mosty. Máme tam most u Chocerad přes Sázavu, most ve Velkém Meziříčí a mosty přes Želivku. Všechny bude třeba rozšířit. Samostatná kapitola je pak most přes potok Šmejkalka u Mirošovic. To asi bude nejsložitější částí celého projektu. Nebude možné most rekonstruovat za provozu, takže přes údolí bude zřejmě nutné vybudovat přemostění a část dopravy převést na provizorní konstrukci. Tady bude potřeba převést asi 50 tisíc vozidel denně.

Není to tak dávno, co se objevily případy vad na dálnicích, třeba zvlnění na D47. Bude rekonstrukce D1 podléhat nějakému přísnějšímu dohledu, aby se takové závady neobjevily?
To jsou naprosto neporovnatelné kauzy. Dálnice D47 byla velkou školou jak pro ŘSD, tak pro řadu zhotovitelů. Byla budována na velmi složitém území, takže se tam nakumulovala celá řada problémů. Dálnice D1 se nebude výškově ani směrově měnit, 
a žádné problémy s podložím neočekáváme. Ale na dálnici bude nezávislý dohled a naše mobilní laboratoře, které budou přímo na staveništi. Je-li něco pozitivního na příběhu D47, tak je to mnoho poznatků, které je potřeba uplatnit při takovýchto stavbách.

Také se mluví o předražování českých dálnic. Bude se přísně dohlížet i na cenu?
Soutěž byla vypsána jako otevřené výběrové řízení, do něhož se přihlásilo více než deset účastníků. Z toho lze usuzovat, že prakticky všechny firmy, které na českém trhu působí, se do soutěže přihlásily a lze očekávat skutečné konkurenční prostředí. To by cenu mělo stlačit tam, kam až to jde. Je tu velká poptávka po práci, protože žádné velké infrastrukturní stavby nebyly za dva roky zahájeny. V době dostatku práce je cena výrazně vyšší, ale odhady firem na cenu rekonstrukce D1 uvádějí, že bude výrazně nižší než v minulosti.
Oprava celé dálnice by měla stát téměř 24 miliard.
To je projektová cena. Očekáváme, že se dostaneme výrazně níže.