Ačkoliv elektromobily negenerují žádné škodlivé emise, silnice ničí úplně stejně, jako ostatní vozidla. „Není to pouze o emisích. Porovnejte je například s veřejnou dopravou,“ říká ekolog Andreas Halse pro Financial Times.

Řidiči elektromobilů mají i další úlevy – v Oslu můžou například jezdit v pruhu pro autobusy. Šoféři autobusů si ale nyní stěžují, že jejich pruhy jsou ucpané.

Problémem je i jejich nabíjení. Infrastruktura stále nenabízí dostatek dobíjecích stanic. V některých oblastech se prostě může stát, že si řidiči auto nenabijí.

Středopravicová vláda nyní zavádí zdanění elektromobilů s hmotností více než dvě tuny. Do této kategorie spadají Tesla Model X a Tesla Model S. Proto se nové dani přezdívá „daň za Teslu“.

„Toto je daňová bomba. Zahrávají si s celým trhem elektrických vozidel. Je to špatný signál, který zasáhne zákazníky,“ říká Christina Bu, generální tajemnice Norské asociace elektromobilů.

Video: Výroba Modelu S

Nová daň by se měla pohybovat v rozmezí 36 tisíc až 82 800 norských korun (97 200 až 223 560 českých korun).

Vozidla Tesly jsou oblíbené hlavně mezi bohatšími norskými rodinami, jelikož si poradí se severskými zimami a utáhnou přívěs, se kterým rodiny rády cestují.

Prodeje elektromobilů a hybridních vozidel v Norsku dosáhly za minulý měsíc 60 procent všech prodaných aut. Norsko bylo nejúspěšnější evropskou zemí v jejich prodeji. Do roku 2025 si dokonce stanovilo cíl přestat prodávat auta se spalovacími motory úplně.

Navzdory úspěchům v prodejích je trh s elektromobily stále křehký, dodává generální tajemnice Bu. Například v Dánsku se jejich prodeje propadly. 

„Je příliš brzy. Nikdo neříkal, že daň nepřijde. Vláda ale slibovala, že podmínky zachová do roku 2020,“ dodává Bu.

Norskou politikou teď hýbe monstrózní debata. Návrh ale může ještě narazit v parlamentu.

Video: Proč v Norsku jezdí tolik Tesel