S odstraňováním sesutého svahu začali dělníci loni v listopadu. Práce jsou rozděleny do dvou fází. „Ta první skončí určitě do dubna. Už je odtěžena horní část svahu, jeho sanace bude následovat ve druhé fázi. Náš zájem je, aby byla dokončena do poloviny roku," řekl ministr dopravy Daniel Ťok s tím, že pak by měla pokračovat dostavba D8.

Hlavní část sanačních prací proběhne na jaře. Ještě v lednu by ale firmy měly začít budovat přístupové cesty, odvodňovací strouhy a retenční nádrž.
O druhé fázi sanace bude Ťok jednat s Ústeckým krajem. „Budeme zpracovávat další technická řešení. Debatujeme třeba o tom, zda má zůstat železniční trať, kterou sesuv zničil. Výsledek určí, jaké práce bude potřeba ještě udělat," doplnil Ťok.

Ten spolu s hejtmanem Ústeckého kraje Oldřichem Bubeníčkem a ministrem životního prostředí Richardem Brabcem v úterý navštívil místo sesunu. Do kraje bude Ťok nyní jezdit pravidelně, minimálně čtyřikrát ročně. Chce totiž sledovat, jak dostavba postupuje. „Slíbil jsem, že se stavbě budu zvlášť věnovat a chci se ujistit, že práce zdárně pokračují. Dálniční propojení do Německa chceme dokončit co možná nejdříve," vysvětlil Ťok.

Brabcův resort nyní spolupracuje hlavně s Českou geologickou službou, která řeší odvodnění celého území a monitoruje hladinu podzemní vody. „Její vzestup ohrožuje zejména Prackovice. Odvodnění proběhne ve druhé etapě sanace. Aktuálně řešíme velikost retenčních nádrží," přiblížil ministr životního prostředí Brabec.

I pro něj je D8 prioritou a rád by se dočkal jejího dokončení. „Myslím, že je na to dobře zaděláno. D8 ovšem dlouhodobě považuji za bolavou nohu tohoto kraje. Je to ostuda státu, že ještě nebyl schopen dodělat tak zásadní stavbu," řekl Brabec.

Hejtman byl s výsledky návštěvy obou ministrů spokojen. Upozornil ale na problém s provozem kamenolomu Dobkovičky, který trápí obyvatele Velemína. „Obec se snaží dotáhnout do konce vybudování dálničního přivaděče, jenž by odstranil těžkou přepravu kameniva ze silnic druhé a třetí třídy a svedl ji na dálnici," vysvětlil Bubeníček.

Ministr dopravy přislíbil Velemínu, Prackovicím a dalším spádovým obcím pomoc. „Uděláme vše pro to, abychom problémy vzniklé v souvislosti s výstavbou dálnice brzy vyřešili. V případě přivaděče k lomu Dobkovičky, který představuje investici zhruba za 150 milionů korun, bych uvítal od majitelů větší vstřícnost a spolupráci," reagoval Ťok.

Na sanaci svahu pracuje sdružení firem Eurovia CS, Metrostav, Stavby mostů Praha a Berger Bohemia. Úsek dálnice D8 přes České středohoří by měl být hotový v prosinci 2016.