Spotřebitelé by měli získat lepší přehled o cenách a podmínkách doručování a tím ušetřit. Vznikne totiž „centrální ceník“ doručovacích služeb, který bude Evropská komise zveřejňovat na svých stránkách. Lidé si tak budou moci porovnat, jestli se jim vyplatí poslat balík s Českou poštou, nebo její zahraniční konkurencí.

„Nová pravidla se budou vztahovat na všechny hlavní hráče v odvětví doručování balíků včetně nakupování na internetu,“ uvedla europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD). „V době, kdy posílání dopisů vystřídaly e-maily, jsou balíky hlavním zdrojem příjmů pro poštovní doručovací operátory,“ vysvětlil její kolega Pavel Telička.

Domácí i zahraniční poskytovatelé služeb budou muset své tarify předložit regulačním orgánům – v případě Česka jím je Český telekomunikační úřad. Podle Evropské komise si někteří provozovatelé za doručení balíčku do jiného členského státu účtují někdy až pětinásobek ceny na domácím trhu.

Tvůrci nových pravidel očekávají, že e-shopy budou nabízet za přeshraniční doručování balíků nižší ceny. Konkrétní stropy cen ale přijatá dohoda nepřináší, stejně jako neřeší rychlost doručování balíků. „To bude vždy záležet na konkrétním doručovateli,“ konstatovala Sehnalová. Sankce za případné nedodržení podmínek si budou určovat samy členské státy unie.

Doručovací společnosti obvykle tají, kolik balíků a za jakou cenu dodají klientům i kolik z nich putuje přes hranice. „Vzhledem k tomu, že se pohybujeme v plně konkurenčním prostředí, tyto počty nezveřejňujeme,“ řekl Deníku Ivo Vysoudil z České pošty.