„Jednání s odbory jsou na začátku, z našeho restrukturali­začního plánu jsme neustoupili. Je neprůstřelnou podmínkou toho, aby se mohlo do společnosti reálně investovat," uvedl Řehoř. Čísla propuštěných zaměstnanců se podle něj měnit nemůžou. „Rozhodně ne do doby setkání s partnery z Korean Air, s nimž se bude diskutovat o realizaci restrukturali­začního plánu," dodal. Setkání bude na konci měsíce.

Česká Aeroholding se s Korean Air dohodly na restrukturalizačním plánu a propuštění 77 pilotů, 172 stevardek a 66 úředníků. „Je možné se bavit o způsobu odchodu. Jedna z takových možností by byla, kdyby akceptovali částečné úvazky. To by znamenalo, že by mohlo zůstat více lidí, alespoň po dobu, než se společnost vzpamatuje z prodeje šesti letadel. Spíše je to o způsobu, jak se dostat k těm číslům, než o tom, jak ty čísla měnit," řekl Řehoř. Počet letadel ve flotile ČSA podle něj klesl na 17.

Finanční injekce

Majitelé aerolinií, Český Aeroholding a Korean Air, podle médií v předchozích dnech jednali o finanční injekci pro leteckého dopravce. Maximálně by mělo jít o 37 milionů dolarů, tedy asi 800 milionů korun. „Tato částka pořád klesá tak, jak skončí měsíc a my víme, jak jsme dopadli a jak se prodávají letenky na další krátké období. Nyní je na částce 20 milionů dolarů (440 milionů Kč)," řekl Řehoř. Po dalších úpravách, třeba snížení režijních nákladů, se ČSA mohou dostat v hospodaření k nule. „Budeme se pohybovat sto milionů kolem nuly, to by bylo dobré pro příští rok," doplnil. Loni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun.

Kapitálová injekce od majitelů ČSA bude podle Řehoře potřeba určitě v horizontu pěti až šesti měsíců. Majetkové poměry by se po ní neměnily, technicky by mohlo jít o příspěvek mimo základní kapitál. Podmínkou budoucího fungování ČSA je vytváření provozního zisku a vlastnictví někoho, kdo při nějakém politickém problému či katastrofě pomůže přežít a překlenout toto období, poznamenal.

Uzel pro cestující z Asie

Korejský dopravce získal loni 44procentní podíl v ČSA za zhruba 70 milionů korun. Od vstupu silného zahraničního dopravce si odborníci slibovali mimo jiné možnost výhodnějších nákupů strojů a služeb nebo vzájemné propojení sítí destinací, které by bylo pro ČSA výhodné. O pražském letišti jako o budoucím uzlovém bodu pro přestup cestujících z Asie hovořil při podpisu smlouvy s Korejci i tehdejší předseda vlády Petr Nečas (ODS).

ČSA v současnosti zaměstnávají 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a téměř 270 pracovníků v administrativě. V roce 2011 dopravce podle výroční zprávy zaměstnával bezmála 1500 lidí, z toho 292 pilotů a 613 letušek a stevardů. Rok předtím personál dopravce představovalo přes 2000 lidí, z toho 415 pilotů a 752 palubních průvodčí.