„S aférou kolem dieselových motorů nemá rozhodnutí Winfrieda Vahlanda nic společného. K tomuto rozhodnutí ho vedly rozdílné názory na podobu nového koncernového regionu NAR (v Severní Americe), který měl řídit," uvedl mluvčí Škody Jozef Baláž. Podle informací ČTK hrály v jeho rozhodnutí roli i soukromé důvody.

Vahland byl pověřen řízením operací v Severní Americe v rámci změn ve vedení kvůli emisnímu skandálu. S jeho nasazením se ale údajně počítalo již dříve a skandál proces pouze urychlil. Podle dřívějších spekulací byl i jedním z kandidátů na funkci generálního ředitele celé automobilové skupiny.

Vahland zahájil své působení v koncernu Volkswagen v roce 1990. Od roku 2005 působil jako výkonný ředitel Volkswagenu v Číně a v roce 2010 byl jmenován předsedou představenstva značky Škoda. Pod jeho vedením uskutečnila Škoda největší růstovou a modelovou ofenzivu ve své historii.

„Profesor Vahland prokázal v uplynulých 25 letech velkou službu celému koncernu. Respektujeme jeho rozhodnutí a děkujeme mu za jeho mimořádný výkon," uvedl předseda představenstva koncernu Volkswagen Matthias Müller.

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s naftovými motory po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí. Skandál srazil tržní hodnotu podniku o třetinu, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě.

V čele mladoboleslavského podniku má Vahlanda nahradit Bernhard Maier, současný šéf odbytu značky Porsche.