„Očekáváme, že kvůli normě Euro 6 podraží dieselové motory o deset procent,“ řekl Deníku šéf vývoje Škoda Eckhard Scholz. Důvodem je zejména změna systému přívodu paliva v motorech. Nová Škoda Octavia, kterou chce největší česká automobilka představit ještě do konce tohoto roku, proto bude postavena již na moderní modulární stavebnici MQB koncernu Volskwagen. To české automobilce umožní použít do vozu i dosud chybějící hybridní pohony.

„Přesto se ale domnívám, že v příštích letech budou hrát stále hlavní roli konvenční typy pohonů, tedy benzinové a dieselové motory,“ řekl Deníku šéf Škoda Auto Winfried Vahland. Dieselové motory ale podle něho budou, kvůli v budoucnu rostoucí ceně, převažovat hlavně ve větších autech a z menších se budou stahovat.

Hybridní pohon představuje kombinaci několika různých zdrojů energie, v případě Škodovky nejspíše půjde o kombinaci benzinového s elektrickým, nebo s pohonem na plyn. „Takovýto druh pohonu si představuji u větších vozů, jako je právě octavia,“ řekl Vahland. Nová octavia bude podle šéfa automobilky jednoduše úžasný automobil. „Úžasný automobil,“ opakoval Vahland. Konkrétnější ale být nechtěl: „Nechte se překvapit.“

Vůz na elektřinu

Škoda již intenzivně vyvíjí rovněž vůz čistě na elektřinu, ale podle Vahlanda je to ještě hudba delší budoucnosti, a to hlavně vzhledem k vysoké pořizovací ceně takového auta. „Umím si jej představit v menším autě do města, jako je například naše citigo,“ řekl šéf automobilky, který v posledních dnech osobně testoval jeden z vozů octavia, na němž Škoda zkušebně vyvíjí právě elektrický pohon. „Jsem s ním velmi spokojen, ujel jsem s ním maximálně 153 kilometrů po českých silnicích. Ale musím přiznat, že ten den bylo bezvětří, kdyby foukal protivítr, bylo by to horší,“ hodnotil Vahland. Podotkl také, že velký rozdíl ve spotřebě tvoří zapnutá elektronika ve voze, jako je rádio, osvětlení, a klimatizace.

Škoda to myslí s elektřinou vážně, pro vývoj tohoto pohonu vytvořila zvláštní oddělení, které sídlí v Mladé Boleslavi a čítá na 220 inženýrů i odborníků v této oblasti.

Škoda loni zvýšila prodej o 15,3 procenta na 879 tisíc vozů, a získala tak celosvětový tržní podíl 1,4 procenta. Letos očekává mírnější růst prodeje o cca 80 tisíc vozů. Nepředpokládá se však, že tuzemský výrobce letos přesáhl milion vyrobených vozů. Do roku 2018 ovšem celosvětově plánuje vyrábět 1,5 milionu nových aut. Firma hodlá v Česku výrazně investovat. Zatímco letos Škoda investovala kolem 500 milionů eur, letos to má být ještě více, a to rekordní číslo 800 milionů eur! Ve Vrchlabí začne firma vyrábět moderní automatickou převodovku DQ200.

Čtěte také: Nová Škoda Rapid se začne vyrábět na podzim