Inzerát je lákavý. Majitel auta dostal náhle práci v zahraničí, většinou je to námořník, a potřebuje vůz prodat zpět do Česka. Cena je asi o 20 procent nižší, než za kolik je stejné auto možné koupit v autobazarech. Stačí jen zaplatit zálohu, a auto bude i na náklady prodávajícího přivezeno zájemci. Jenomže ten se nikdy vozu nedočká a přijde i o peníze. Je to jeden z případů s neveselým koncem, na který odborníci upozorňují při koupi ojetého vozu. Sezona ojetin začíná.

„Prodejci ojetých automobilů chtějí a potřebují uspokojit poptávku, proto k tomu často používají nekalé praktiky,“ uvedl poradce při nákupu nových i ojetých aut Aleš Zich.

Ředitel společnosti Cebia, která se zabývá kontrolou historie ojetých aut, Martin Pajer, upřesnil, že nejčastějšími problémy bývá stočený tachometr nebo technický stav, který neodpovídá inzerovaným údajům. „Podle statistik Cebia má stav tachometru upraveno 42 procent ojetých vozidel na trhu v Česku,“ upozornil Pajer. Stejně tak zákazníci často důvěřují tomu, co je napsáno v inzerátu nebo co uvádí prodejce, aniž by si auto pořádně zkontrolovali nebo aspoň absolvovali zkušební jízdu.

Falešné narozeniny

Mimoto se na trhu s ojetinami objevují vozy, jež mají zfalšovaný rok výroby. „Prodávající, většinou u dovezených vozidel ze zahraničí, zfalšuje doklady od auta, na které uvede jiný rok výroby, než v kterém bylo vozidlo skutečně vyrobeno. Cebia měsíčně zkontroluje přibližně 40 tisíc vozidel a z těchto kontrol vyplývá, že rok výroby má v České republice upraveno až patnáct procent ojetých vozů,“ přiblížil další neduhy na trhu Pajer. Tyto problémy potvrzují i sami prodejci ojetých vozů, tedy autobazary.

Například Auto ESA podle svého obchodního ředitele Tomáše Svobody odmítá kvůli stočeným kilometrům, zfalšovanému datu výroby a dalším problémům až 70 procent aut. „Jedná se zejména o automobily, na něž je uvalena exekuce. Těch evidujeme až 60 měsíčně. Druhou nejčastější vadou je pak podvodná manipulace s tachometrem, kterou přijímací technici odhalí až u 20 procent nabízených vozů,“ upřesnil.

K některým případům obchodníci volají dokonce policii. „Při prověřování původu vozidel nedávno Cebia Report označil tato vozidla jako hledaná. Muže, kteří k nám přijeli auta prodat, jsme předali policii,“ dodal Svoboda.

Ceny šly dolů

Velkým lákadlem k návštěvě autobazarů bude cena nabízených vozů. Aleš Zich podotkl, že po dva roky ceny aut klesaly až o desítky procent. Pokles se na podzim zastavil a v současné době spíše stagnuje. Zich přitom předpokládá, že ceny budou stagnovat i nadále. „Kvalitní ojetiny možná mírně podraží, protože jich je málo,“ doplnil.

Tuto prognózu potvrzuje i šéf výkupu AAA Auto Petr Vaněček. Podle něho jsou ceny aut s nízkým počtem najetých kilometrů o pět až patnáct procent vyšší, než je tržní průměr u daného modelu. Předpokládá přitom, že zájem o kvalitní a prověřené vozy poroste i nadále.

„V současnosti jsou na vzestupu všechny Škodovky, dále modely SUV, MPV a combi. Roste zájem i o luxusní automobily. Mírně naopak klesá zájem o malé vozy,“ popsal poslední trendy v obchodu s ojetinami Vaněček.

Stále více lidí se však podle Zicha přiklání k nákupu nového auta. Jejich ceny totiž výrazně klesly. „Mnoho lidí raději dá 350 tisíc za nové auto než třeba 210 za staré,“ dodal.

Auta na českém trhu

Poradce pro nakupování vozidel Aleš Zich: Lidé v Česku pořád ještě příliš důvěřují prodejcům

Praha – Přichází jaro a lidé se začínají ohlížet po nových autech. Často zamíří do autobazarů. Dobře pořídit však může být pro laika mnohdy tvrdým oříškem. Obchodníci se totiž často řídí heslem, že zákazník nemusí vědět všechno, tvrdí poradce při nakupování nových i ojetých vozů Aleš Zich.

Je vůbec v silách laika odhalit nekvalitní vůz?
Ty největší nepravosti by zpravidla mohl poznat i laik. Problém bývá neopodstatněná důvěra v prodávajícího a unáhlené emotivní rozhodování při nákupu. Většina kupujících zapomene na veškerou ostražitost, pokud je vyhlídnutý vůz vezme za srdce. I proto je vhodná přítomnost někoho dalšího, kdo emoce trochu ochladí. Nejlepší je samozřejmě přítomnost odborníka se zkušeností na trhu ojetin, který prověří veškeré skutečnosti uváděné prodávajícím i faktický stav vozidla.

Nakolik zákazníci mohou důvěřovat pracovníkům autobazarů?
Natolik, nakolik lze důvěřovat někomu, kdo vám chce prodat použitou věc. Obvyklá základní poučka obchodníků bývá ve všech oborech stejná: „Zákazník nemusí vědět o nabízeném výrobku úplně všechno“. U ojetých aut je toto pravidlo využíváno téměř bez výjimky.

Existuje nějaký seznam neférových autobazarů? Pokud ne, uvažuje se o jeho sestavení?
Neexistuje, a my o jeho sestavení prozatím neuvažujeme. Naším cílem není veřejně pranýřovat nepoctivé prodejce. Pomáháme kupujícím vyhnout se špatné koupi konkrétního vozidla. Víme sice o některých autobazarech, kam nemá smysl ani chodit, ale obecně platí, že dobré i špatné ojetiny najdete v každém autobazaru. Záleží tedy mnohem více na výběru vhodného automobilu v dobrém stavu než na konkrétním prodejci.

V čem lidé nejčastěji chybují při koupi ojetého vozu?
Příliš důvěřují informacím prodejců, které si pořádně neprověří. Často také vybírají pouze podle ceny a nikoliv podle celkového stavu ojetiny.

Je dobré důvěřovat ojetinám, které se k nám dovážejí z ciziny?
Ze zkušeností s ojetinami dovezenými ze zahraničí můžeme konstatovat, že bývají častěji manipulovány než ty původem z ČR. Stáčení kilometrů je zde bohužel poměrně běžné. Důvodem je horší dostupnost a ověřitelnost informací o původu a servisní historii těchto vozidel. U ojetin ze zahraničí je na místě vysoká míra opatrnosti a důkladné prověření údajů o vozidle a jeho skutečného stavu.

Často se prý manipuluje s tachometry. Mají lidé šanci na tuto skutečnost přijít?
Vyplatí se důkladně prověřovat pravost servisní knihy a údajů v ní uvedených. Servisní knihu má dnes většina nabízených ojetin na trhu, ale v naší praxi se setkáváme s více než polovinou těchto knih neprůkazných nebo přímo zfalšovaných. Dnes existují i různé databáze na internetu, kde si můžete kilometrový nájezd zkusit ověřit. Nejkomplexnější obrázek o vyhlédnuté ojetině získáte s pomocí odborníka. Díky souboru znalostí a zkušeností odhalíme nepravdivé údaje o ojetině ve většině námi zkoumaných případů.

Čtěte také: Prodejci zatají přetočený tachometr i havárii. Hlavní je ojetinu prodat