„Za poslední rok jsme nezaznamenali žádný výrazný pokles nákupů Čechů na amerických e-shopech," uvedl dnes regionální manažer Visa Europe pro ČR a Slovensko Marcel Gajdoš. Podíl amerických e-shopů na celkových on-line útratách Čechů v zahraničí tak zůstává zhruba stejný. Loni v únoru činil 33 procent, letos v únoru to bylo 32 procent.

Před rokem se přitom kurz české měny proti dolaru pohyboval kolem 19,70 Kč, dnes je na úrovni zhruba 25 Kč za dolar. Zboží v USA tak pro Čechy meziročně zdražilo vlivem kurzu o 27 procent.

„Změna kurzu tedy nejspíše není tím hlavním důvodem pro změnu nákupního chování. Jedním z důvodů obliby amerických e-shopů je jejich bezpečnost, jednoduchost a rovněž pohodlnost nákupu," dodal Gajdoš.

Češi loni utratili v zahraničních internetových obchodech 13,3 miliardy korun. V samotném loňském posledním čtvrtletí tuzemští spotřebitelé on-line nakoupili kartou za hranicemi zboží za 4,1 miliardy korun, meziročně o 57 procent víc. Vyplývá to ze statistik Sdružení pro bankovní karty.

Celkem loni čeští spotřebitelé loni provedli 10,6 miliardy transakcí v zahraničních e-shopech, průměrná hodnota jednoho nákupu činila 1251 korun. On-line Češi nakupovali nejvíce zboží ve Velké Británii, Irsku, USA, Německu a Lucembursku.

Clo a DPH

Nákup zboží z e-shopů mimo EU se prodraží o clo a daň z přidané hodnoty. Každá zásilka, která do ČR přichází ze zemí mimo Evropskou unii, prochází celním řízením. V něm se rozhodne, zda podléhá celním poplatkům. Zaslané zboží je osvobozeno od cla i DPH do maximální hodnoty 22 eur. U vyšší částky je však třeba doplatit daň z přidané hodnoty a nad 150 eur také vyměřené clo. Nevýhodou on-line nákupu v zahraničí mohou být také komplikovanější reklamace či vysoké náklady na doručení. Řada zahraničních internetových obchodů také stále nedoručuje zboží do Česka.

V tuzemských e-shopech čeští zákazníci loni utratili přes 67 miliard Kč. Internetový prodej se na celkovém maloobchodním obratu podílí ze sedmi procent.