„Nařídil jsem spolkovému úřadu pro motorová vozidla, aby okamžitě zajistil přísné a specifické překontrolování naftových modelů VW nezávislými odborníky," řekl listu Bild německý ministr dopravy Alexander Dobrindt.

Šéf Volkswagenu Martin Winterkorn podle ministerstva dopravy slíbil, že firma úřadům při kontrole automobilů poskytne „absolutní podporu". Winterkorn se již v neděli za porušení pravidel v USA omluvil a podle některých pozorovatelů by dokonce mohl odstoupit z funkce, napsala agentura Reuters.

Dopady na pověst

Německý ministr hospodářství Sigmar Gabriel dnes vyjádřil obavy z dopadů, které by skandál mohl mít na pověst německého automobilového sektoru. Ministr se nicméně domnívá, že Volkswagen celý případ rychle vyřeší a že skandál nezpůsobí žádnou trvalou újmu německému průmyslu.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že do řady modelů dieselových vozů značek VW a Audi z posledních asi sedmi let instaloval software, který umožňuje skrýt při testování emisí skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku. Volkswagen musí kvůli tomu v USA stáhnout do servisů půl milionu aut a hrozí mu pokuta v úhrnné částce až 18 miliard dolarů (téměř 435 miliard Kč).

Propad akcií o pětinu

Akcie Volkswagenu se dnes kvůli skandálu propadly téměř o pětinu, a zažily tak nejhorší den za posledních sedm let. Tržní hodnota automobilky klesla o zhruba 14 miliard eur (téměř 380 miliard Kč).

Na skandál kolem Volkswagenu dnes reagoval rovněž Bílý dům. „Docela nás znepokojují některé zprávy o praktikách této konkrétní společnosti. Prošetřit to ovšem musí úřad EPA, což se nyní děje," uvedl mluvčí Bílého domu Josh Earnest. Evropská komise oznámila, že je s americkými regulátory i s Volkswagenem v kontaktu. Zatím však podle ní není jasné, zda se skandál týká také automobilů v Evropě.

„Zprávy se zatím točí kolem dopadů v USA. Pokud by se však o případ začali zajímat evropští vyšetřovatelé, mohly by se potenciální pokuty velmi rychle rozrůst," řekl analytik Chris Beauchamp ze společnosti IG.

Vlivný šéf závodní rady Volkswagenu Bernd Osterloh dnes prohlásil, že Winterkorn by sám rezignoval, pokud by se ukázalo, že je za skandál kolem emisí osobně zodpovědný. Podle německého odborníka na automobilový průmysl Guida Reinkinga je přitom „téměř nemožné si představit", že by Winterkorn o softwaru snižujícím emise během testování nevěděl.

Dozorčí rada Volkswagenu má tento pátek jednat o tom, zda prodlouží Winterkornovu pracovní smlouvu do roku 2018. Prodloužení smlouvy začátkem září navrhl výkonný výbor rady.