Podle společnosti TPB, která dodává ložiska Škodě Auto, kauza brzy utichne. Spolumajitel TPB Tomáš Kadeřábek zatím nedokáže odhadnout, zda by mohla mít nějaký dopad na společnost. „Těžko říci, budeme čekat, jak se situace vyvine. Přijde mi, že to je uměle nafouknutá kauza," řekl. Podle něj to na uživatele vozů nemá přímý dopad, a tak by ani firma neměla být ohrožena.

Ani společnost Brose, která v Kopřivnici a Rožnově pod Radhoštěm vyrábí sedací systémy a uzamykání dveří, zatím nemá žádné signály o klesajícím zájmu. „My nemáme přímo napojení na zákazníky. Obchodní aktivity probíhají v centrále v Německu, my pak vyrábíme v objednaném množství a patřičné kvalitě. Žádné signály zatím nejdou, všichni čekají, co udělají zákazníci," uvedl personální ředitel Petr Kulík.

Rovněž gumárny Saar Gummi Czech z Červeného Kostelce na Náchodsku, které vyrábějí těsnění do aut, nečekají, že by skandál kolem Volkswagenu měl pro ně znamenat vážný problém. „Jsme ve střehu, ale velké dopady neočekáváme. A s malými si poradíme," řekl ČTK generální ředitel gumáren Jan Tichý. Situace by se neměla dotknout ani společnosti AGC Automotive Czech, která vyrábí v Chudeřicích na Teplicku skla pro automobily.

Mládek míní, že skandál by vliv mít mohl

Podle společnosti Isolit Bravo, která v Jablonném nad Orlicí vyrábí plastové výlisky pro Škodu Auto, se potíže Volkswagenu mohou negativně projevit do dvou tří měsíců. Čeští dodavatelé autodílů je nejspíš pocítí, odhadl majitel společnosti Kvido Štěpánek. „V automobilovém průmyslu se plánuje dlouhodobě, ale nezávazně. Zakázky se upřesňují v horizontu dvou tří měsíců. Velké firmy přežijí, menší mohou mít problémy," dodal.

Skandál nezasáhl ani společnosti AEV, Hanhart Morkovice, Magneton či Zeveta Bojkovice. Pro AEV by měl případný zásadní pokles prodejů vozidel skupiny Volkswagen značný dopad, protože se na celkových tržbách firmy podílejí asi 60 procenty. „Pokles prodejů se spíš dotkne Ameriky než Evropy, kde by to takový vliv mít nemuselo," odhadl jednatel AEV Zdeněk Mlčák.

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek v neděli uvedl, že skandál by na české dodavatele autodílů vliv mít mohl. Na základě zkušeností z krize let 2008, 2009 vyjádřil obavy především o některé dodavatele předních německých značek. O české výrobce aut se nebojí.

Skandál vypukl před deseti dny, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal v posledních zhruba sedmi letech software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Ve skutečnosti tak auta vypouštěla mnohem víc škodlivých emisí, než ukazovaly výsledky testů.