„Modernizace prvních osmi kilometrů dálnice D11 začala v dubnu loňského roku rozšířením levého jízdního pruhu a následnou opravou pravého pruhu ve směru na Hradec Králové. V dubnu letošního roku jsme zahájili opravu levého jízdního pruhu ve směru na Prahu, kterou jsme před měsícem dokončili. Po celou dobu rekonstrukce byla stavba průjezdná ve zúžených pruzích v režimu 2 + 2 na jednom jízdním pásu,“ uvádí Jiří Červenka, hlavní stavbyvedoucí.

Jde o historicky první úsek dálnice, na kterém Skanska použila asfalt se sníženou hlučností. Snížení naměřeného hluku, který vzniká stykem pneumatiky s vozovkou, bylo dokonce vyšší, než je hodnota požadovaná technickými podmínkami Ministerstva dopravy. V praxi to znamená, že účinek použité technologie je vyšší, než kdybychom 50 % veškeré dopravy projíždějící daným úsekem odklonili na jinou trasu.

Nejvýznamnější zdroj hluku 

Právě styk pneumatiky s vozovkou je při rychlosti vozidel nad 80 km/h nejvýznamnějším zdrojem hluku. Vedle protihlukových stěn či snižování maximální povolené rychlosti patří tichý asfalt mezi nejefektivnější řešení snižování hluku vznikajícího dopravou.

Schéma takzvaného tichého asfaltu: 

Schéma takzvaného tichého asfaltu

Kompletní rekonstrukce úseku od nultého kilometru dálnice D11 po Jirny zahrnovala kromě výměny vozovky také napojení křižovatky u Černého mostu na Pražský okruh, rekonstrukci čtyř mostních objektů, rekonstrukci zárubní zdi ve směru na Hradec Králové, opravu odpočívadel, výměnu kanalizace a novou telematickou síť. Stavební práce probíhaly pod vedením společnosti Skanska, investorem modernizace bylo Ředitelství silnic a dálnic ČR.