V letošním čísle až 280 trolejbusů jsou vlastní vozidla i elektrovýzbroj, která se ve Škodovce do vozů montuje a zákazníkům je prodává někdo jiný, což je příklad zakázek pro Boloňu a Řím.

Příští rok může dopadnout hůře. „Značné kolísání výroby není neobvyklé, stejně jako v roce 2013, kdy jsme vyrobili 59 vozů," řekl ředitel. Tehdy za ně firma utržila 600 milionů korun, loni však už tržby přesáhly tři miliardy Kč. Objednávek na rok 2016 bude méně, a když se dostaneme nad 150, tak budeme rádi, řekl. Rok 2017 má prý být výrazně lepší.

K unikátním zakázkám patří Mexiko, kam firma letos dodává poprvé. "Jde o kompletní pohon 26 vozidel, montáž a oživování u místního výrobce autobusů Dina. Podle ředitele může být Mexiko zajímavé. Očekává velkou poptávku v Guadalajaře a Mexico City, kde jsou trolejbusy.

Firma se prosazuje také v USA. V Bostonu svými díly kompletně modernizuje flotilu 32 vozů, které tam před 11 lety dodala. Podle Šilhánka budou v USA další trolejbusové projekty. „Bude dosluhovat velká škodovácká flotila v San Francisku, je tam Filadelfie, Dayton a podobně. Ale my tam celé vozy nedodáme a strategického partnera tam teď nemáme. Americký Neoplan, s nímž jsme dělali Boston, se dostal do finančních problémů a zkrachoval," uvedl.

Podnik letos plánuje tržby kolem 5,6 miliardy korun, z toho trolejbusy mají tvořit 3,1 miliardy Kč, zhruba stejný podíl jako loni, kdy tržby činily rekordních 6,2 miliardy Kč.

Ve výrobě motorů budou dominovat velké projekty jako Kazachstán. Jde o 660 mechanických pohonů, tedy motor včetně převodovky a dvoukolí, pro GE Transport, což je zakázka za téměř jednu miliardu korun. „Letos vyrobíme 108 souprav pro 18 lokomotiv. Prototypy už byly v USA a Kazachstánu postavené, rozběhla se sériová výroba," uvedl Šilhánek. Jsou určený pro dieselelektrické lokomotivy pro minus 55 až plus 55 stupňů Celsia. V elektrických pohonech, třetím výrobním segmentu podniku, pokračují stabilní dodávky do tramvají a vlaků sesterské Škody Transportation.