Podnik s 1100 lidmi vyrobil zhruba za 15 let kolem 400 kontejnerů na vyhořelé jaderné palivo, dosud ale hlavně podle pokračující licence od německé firmy GNS. Koncovým zákazníkem byl většinou ČEZ, Škoda je ještě dodává do Dukovan. V jejich produkci pokračuje, ale hlavní budou kontejnery vlastního designu Škoda.

Dodávky pro Temelín

"Loni jsme podepsali s ČEZ dodávku 58 transportních a skladovacích kontejnerů pro Temelín. To je velký krok vpřed," řekl Perlík. Zakázka za zhruba čtyři miliardy Kč bude rozprostřená do let 2018 až 2035. Částečně vytíží reaktorovou halu v době, kdy se žádná jaderná elektrárna nestaví. "Tento produkt se tam výrazně hodí," uvedl finanční ředitel Jan Kleisner.

Firma dále nedávno podepsala kontrakt na dodávky pro Dukovany. Jde o 35 kontejnerů a opci na dalších 55. Budou dodávány od roku 2021 až do roku 2031, pokud bude prodloužena životnost elektrárny, tak až do roku 2048. Hodnota kontraktu přesahuje 3,8 miliardy Kč.

Kontejnery nyní tvoří kolem 7 %z tržeb firmy. Podle Kleisnera jde o produkt, který má stabilitu na trhu. "Ještě mnoho let po odstavení elektráren budou kontejnery potřeba, takže je to jeden z perspektivních oborů, který chceme rozvíjet," řekl.

Růst výroby je závislý na tom, jak se firmě podaří uspět na Slovensku, Ukrajině a Bulharsku. Dodávky na Ukrajinu, kde je v provozu 15 bloků, jsou zatím problematické kvůli financování.

Technicky na výši

"Technicky je (kontejnery Škoda) považuji za plně srovnatelné se světovými výrobci," řekl ředitel jaderné elektrárny Temelín Bohdan Zronek.

Škodovka dělala subdodávku pro původního dodavatele elektrárny, firmu GNS, takže má s kontejnery zkušenosti. Podle Zronka se využívají na střednědobé uložení odpadu v areálu elektrárny do doby zprovoznění trvalého úložiště. Každá modifikace paliva má jiný schválený kontejner.

Škoda JS utržila loni 3,51 miliardy korun, meziročně o 19 procent více. Hrubý zisk podniku vzrostl o čtvrtinu na 108 milionů Kč.